Nagrody Teatru

 

Redakcja „Teatru” przyznaje prestiżowe w środowisku teatralnym nagrody:

Nagroda im. Konrada Swiniarskiego - logo
Nagroda im. Konrada Swinarskiego
Nagroda dla najlepszego reżysera sezonu teatralnego.
Jest przyznawana od 1976 roku.

Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza - logo
Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza
Nagroda dla najlepszej aktorki i najlepszego aktora sezonu teatralnego.
Jest przyznawana od 1984 roku, stworzona przy okazji XXIV Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych we Wrocławiu.

„Teatr” przyznaje również Nagrody Specjalne.

Laureaci nagród „Teatru”:

sezon 2023/2024

Nagroda im. Konrada Swinarskiego

Katarzyna Minkowska

za reżyserię spektaklu Kiedy stopnieje śnieg na podstawie tekstu Katarzyny Minkowskiej i Tomasza Walesiaka w TR Warszawa

Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza

Agata Kulesza 

za rolę Janiny Węgorzewskiej w spektaklu Matka według dramatu Stanisława Ignacego Witkiewicza w reżyserii Anny Augustynowicz w Teatrze Ateneum w Warszawie

Mariusz Benoit

za rolę Estragona w spektaklu Czekając na Godota według dramatu Samuela Becketta w reżyserii Piotra Cieplaka w Teatrze Narodowym w Warszawie

Nagroda Specjalna

Irena Jun

za konsekwentne tłumaczenie poezji na język teatru, za znalezienie oszczędnej a pełnej formy dla twórczości Różewicza i odsłonięcie jej aktualnych, dojmujących brzmień

sezon 2022/2023

Nagroda im. Konrada Swinarskiego

Wojciech Faruga za reżyserię Dekalogu na podstawie Dekalogu Krzysztofa Kieślowskiego i Krzysztofa Piesiewicza w Teatrze Narodowym w Warszawie

 

Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza

Agnieszka Przepiórska

za rolę Barbary Sadowskiej w spektaklu W maju się nie umiera. Historia Barbary Sadowskiej Piotra Rowickiego w reżyserii Anny Gryszkówny wyprodukowanym przez Dom Spotkań z Historią w Warszawie oraz w uznaniu za wkład w rozwój monodramu biograficznego

Roman Gancarczyk

za rolę Jamesa Tyrone’a w spektaklu Pewnego długiego dnia na podstawie Long Day’s Journey into Night Eugene’a O’Neilla w reżyserii Luka Percevala w Narodowym Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie

 

Nagroda Specjalna „Teatru”

Twórcy i Twórczynie spektaklu 1989 w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim i Teatr  im. Juliusza Słowackiego w Krakowie za brawurową, zniuansowaną i opowiedzianą współczesnym językiem estetycznym interpretację wydarzeń z najnowszej historii Polski, których przywołanie staje się pytaniem o możliwość istnienia narodowej wspólnoty

sezon 2021/2022

Nagroda im. Konrada Swinarskiego

Anna Augustynowicz
za reżyserię Odlotu na podstawie sztuki Zenona Fajfera w Teatrze Współczesnym w Szczecinie

 

Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza

Dominika Bednarczyk
za rolę Konrada w Dziadach na podstawie dramatu Adama Mickiewicza w reżyserii Mai Kleczewskiej w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie

Łukasz Lewandowski
za rolę Ucznia/Jerzyka w Sztuce intonacji na podstawie dramatów Tadeusza Słobodzianka w reżyserii Anny Wieczur w Teatrze Dramatyczny m. st. Warszawy

sezon 2020/2021

Nagroda im. Konrada Swinarskiego

Luk Perceval

za reżyserię 3SIÓSTR na podstawie sztuki Antoniego Czechowa w TR Warszawa i Narodowym Starym Teatrze w Krakowie

 

Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza

Danuta Stenka

za rolę Charlotty w Sonacie jesiennej na podstawie scenariusza Ingmara Bergmana w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego w Teatrze Narodowym w Warszawie

Marcin Czarnik

za dwie role w przedstawieniach Jana Klaty: Newtona w Lazarusie Davida Bowiego i Endy Walsha w Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu i postać w Długu na podstawie książki Davida Graebera w Teatrze Nowym Proxima w Krakowie

 

Nagroda Specjalna „Teatru”

Jacek Głomb

Za długoletnie, konsekwentne i twórcze zarządzanie Teatrem im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy. Pod jego ręką legnicka scena stała się miejscem wyjątkowym na teatralnej mapie Polski – takim, w którym ambitny przekaz artystyczny nie rozmija się z wrażliwością lokalnej publiczności, a uniwersalne dramaty ludzkie znajdują kształt bliski doświadczeniu zwykłego człowieka.

sezon 2019/2020

 

Nagroda im. Konrada Swinarskiego

Mariusz Treliński
za reżyserię Halki Stanisława Moniuszki w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie

 

Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza

Eliza Borowska
za rolę kobiety w spektaklu Wszystko płynie na podstawie książki Wasilija Grossmana w reżyserii Janusza Opryńskiego w Teatrze Soho w Warszawie

Jacek Braciak
za rolę Andrzeja we Wstydzie Marka Modzelewskiego w reżyserii Wojciecha Malajkata w Teatrze Współczesnym w Warszawie

 

Nagroda Specjalna „Teatru”

Profesor Anna Kuligowska-Korzeniewska
za ogromny wkład w budowanie historii teatru i dramatu polskiego, ze szczególnym uwzględnieniem prac poświęconych żydowskiej kulturze teatralnej w Polsce

sezon 2018/2019

 

Nagroda im. Konrada Swinarskiego

Kornél Mundruczó
za reżyserię Cząstek kobiety Katy Wéber w TR Warszawa

 

Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza

Justyna Wasilewska
za rolę Mai w Cząstkach kobiety Katy Wéber w reżyserii Kornéla Mundruczó w TR Warszawa

ex aequo
Jerzy Stuhr
za rolę Lecha Wałęsy w spektaklu Wałęsa w Kolonos Jakuba Roszkowskiego w reżyserii Bartosza Szydłowskiego w Teatrze Łaźnia Nowa w Krakowie

oraz

Piotr Adamczyk
za rolę Poety w Weselu Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Wawrzyńca Kostrzewskiego zrealizowanym w Teatrze Telewizji

 

Nagroda Specjalna „Teatru”

Adam Orzechowski
dyrektor Teatru Wybrzeże w Gdańsku za talent, konsekwencję w budowaniu zespołu i wyjątkowo udany sezon 2018/2019

sezon 2017/2018

 

Nagroda im. Konrada Swinarskiego

Maja Kleczewska
za reżyserię Pod presją według scenariusza Mai Kleczewskiej i Łukasza Chotkowskiego inspirowanego autorskim filmem Kobieta pod presją Johna Cassavetesa ze scenografią Katarzyny Sobańskiej i Marcela Sławińskiego z wideo Kacpra Fertacza i ariami w wykonaniu Agaty Zubel w Teatrze Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach

 

Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza

Anna Seniuk
za rolę Selmy Lagerlöf w Twórcach obrazów Pera Olova Enquista w reżyserii Artura Urbańskiego i rolę Ciotuni w Ułanach Jarosława Marka Rymkiewicza w reżyserii Piotra Cieplaka – oba spektakle w Teatrze Narodowym w Warszawie

Andrzej Kłak
za rolę Franza K. w Procesie Franza Kafki w adaptacji, reżyserii i scenografii Krystiana Lupy w Nowym Teatrze w Warszawie (produkcja: Nowy Teatr, TR Warszawa, Teatr Powszechny w Warszawie, Studio teatr galeria w Warszawie, Le Quai – Centre Dramatique National – Angers – Pays de la Loire)

 

Nagroda Specjalna „Teatru”

Zygmunt Malanowicz
aktor Nowego Teatru w Warszawie w uznaniu całej drogi twórczej ze szczególnym  uwzględnieniem ról w spektaklach Krzysztofa Warlikowskiego oraz dwóch ostatnich ról w spektaklach telewizyjnych: Romana w Cichej nocy Amanity Muskarii w reżyserii Pawła Paszty w cyklu „Teatroteka” i generała Henryka Minkiewicza w Inspekcji Grzegorza Królikiewicza i Jacka Raginisa-Królikiewicza w reżyserii Jacka Raginisa-Królikiewicza w Teatrze Telewizji

sezon 2016/2017

 

Nagroda im. Konrada Swinarskiego

Anna Augustynowicz
za reżyserię Ślubu Witolda Gombrowicza ze scenografią Marka Brauna i kostiumami Wandy Kowalskiej do muzyki Jacka Wierzchowskiego w wykonaniu aktorów Teatru Współczesnego w Szczecinie i Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu

 

Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza

Magda Grąziowska
za rolę Harper w spektaklu Harper według dramatu Harper Regan Simona Stephensa w przekładzie Małgorzaty Semil w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego w Teatrze im. Stefana Żeromskiego w Kielcach

Grzegorz Falkowski
za rolę Henryka w Ślubie Witolda Gombrowicza w reżyserii Anny Augustynowicz w Teatrze Współczesnym w Szczecinie i Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu

 

Nagroda Specjalna „Teatru”
twórcy spektaklu o unikalnej wartości artystycznej i humanistycznej Wieloryb The Globe
Krzysztof Globisz, Mateusz Pakuła, Eva Rysova, Marta Ledwoń, Zuzana i Antonis Skolias, Marcin Chlanda, Cezary Tomaszewski i Mateusz Wajda.
Spektakl wyprodukowano w Teatrze Łaźnia Nowa w Krakowie i Teatrze Starym w Lublinie.

sezon 2015/2016

Nagroda im. Konrada Swinarskiego
Eimuntas Nekrošius
za reżyserię Dziadów Adama Mickiewicza w adaptacji Rolandasa Rastauskasa, ze scenografią Mariusa Nekrošiusa, do muzyki Pawła Szymańskiego w Teatrze Narodowym w Warszawie

 

Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza
Dorota Kolak
za rolę Marty w Kto się boi Virginii Woolf? Edwarda Albeego w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku

Mirosław Baka
za rolę George’a w Kto się boi Virginii Woolf? Edwarda Albeego w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku

 

Nagroda Specjalna „Teatru”
Jan Englert
dyrektor artystyczny Teatru Narodowego, za nadanie wyjątkowego kształtu obchodom 250. rocznicy powstania sceny narodowej w Polsce, o czym świadczą znakomite premiery z udziałem całego zespołu: Kordian Juliusza Słowackiego w jego reżyserii, Dziady Adama Mickiewicza w interpretacji Eimuntasa Nekrošiusa i Pan Tadeusz – wszystkie słowa Mickiewicza w reżyserii Piotra Cieplaka, a także rocznicowe wydanie serii świetnych monografii poświęconych dziejom Teatru Narodowego w Warszawie

 

Z okazji 70. rocznicy powstania miesięcznika „Teatr” redakcja postanowiła nagrodzić
Krystiana Lupę
za wybitne osiągnięcia w dziedzinie inscenizacji, oryginalny wkład w rozwój polskiej sztuki scenicznej i światowej myśli teatralnej, rozsławianie polskiego teatru za granicą, a także wychowanie całego pokolenia zdolnych następców

sezon 2014/2015


Nagroda im. Konrada Swinarskiego

Andrzej Chyra
za reżyserię opery Pawła Mykietyna "Czarodziejska góra" według powieści Thomasa Manna z librettem Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk i scenografią Mirosława Bałki, koprodukcji Festiwalu Malta, Krakowskiego Biura Festiwalowego, Programu 2 Polskiego Radia i Opery Bałtyckiej

 

Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza

Halina Rasiakówna
za rolę Mai Auersberger w "Wycince / Holzfällen" Thomasa Bernharda w reżyserii Krystiana Lupy w Teatrze Polskim we Wrocławiu

Juliusz Chrząstowski
za rolę Orcia w "nie-boskiej komedii. WSZYSTKO POWIEM BOGU!" Pawła Demirskiego w reżyserii Moniki Strzępki w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie

 

Nagroda Specjalna

Paweł Mykietyn
twórca opery "Czarodziejska góra" i muzyki do spektakli teatralnych

sezon 2013/2014


Nagroda im. Konrada Swinarskiego

Michał Zadara
za reżyserię "Zbójców" Friedricha Schillera w Teatrze Narodowym w Warszawie

 

Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza

Wiktoria Gorodeckaja
za rolę Amalii Edelreich w przedstawieniu "Zbójcy" Friedricha Schillera w reżyserii Michała Zadary w Teatrze Narodowym w Warszawie

Bartosz Porczyk
za role Gustawa i Myśliwego w "Dziadach" Adama Mickiewicza w reżyserii Michała Zadary w Teatrze Polskim we Wrocławiu
 

Nagroda Specjalna

Wojciech Kościelniak
reżyser, który stworzył w Polsce nową formułę musicalu, wprowadzając na scenę muzyczną polską i europejską klasykę literacką: "Lalkę" Bolesława Prusa, "Chłopów" i "Ziemię obiecaną" Władysława Reymonta oraz "Mistrza i Małgorzatę" Michaiła Bułhakowa, "Frankensteina" Mary Shelley i "Sen nocy letniej" Williama Szekspira
 

sezon 2012/2013


Nagroda im. Konrada Swinarskiego

Paweł Passini
za reżyserię "Morrisona/Śmiercisyna" Artura Pałygi w Opolskim Teatrze Lalki i Aktora

 

Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza

Krystyna Janda
za rolę w spektaklu "Danuta W." wg wspomnień "Marzenia i tajemnice" Danuty Wałęsy w reżyserii Janusza Zaorskiego
Łukasz Lewandowski
za rolę Koczkariewa w "Ożenku" Nikołaja Gogola w reżyserii Iwana Wyrypajewa

 

Nagroda Specjalna

Jacek St. Buras

wybitny tłumacz, krytyk literacki i pisarz, który przyswoił polskiemu teatrowi arcydzieła literatury niemieckojęzycznej, dawnej i współczesnej
 

 

sezon 2011/2012

Nagroda im. Konrada Swinarskiego

Piotr Cieplak

za reżyserię „Nieskończonej historii” Artura Pałygi w Teatrze Powszechnym w Warszawie

Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza

Małgorzata Hajewska-Krzysztofik

za rolę Porcji w przedstawieniu „Opowieści afrykańskie” wg „Kupca weneckiego”, „Otella” i „Króla Leara” Williama Shakespeare’a w reż. Krzysztofa Warlikowskiego w Nowym Teatrze w Warszawie, w uznaniu dla wszystkich ról stworzonych w spektaklach tego reżysera
Mariusz Bonaszewski

za rolę Lucyfera i Bukarego w przedstawieniu „Sprawa” wg „Samuela Zborowskiego” Juliusza Słowackiego w reż. Jerzego Jarockiego w Teatrze Narodowym w Warszawie
Krzysztof Dracz

za rolę Jakuba S. w przedstawieniu „W imię Jakuba S.” Pawła Demirskiego w reż. Moniki Strzępki w Teatrze Dramatycznym w Warszawie

Nagroda Specjalna

Mikołaj Grabowski

wybitny reżyser teatralny, który wprowadził na scenę sarmacką tradycję i podjął z nią twórczą dyskusję, ostatnio w spektaklach „Pan Tadeusz czyli Ostatni Zajazd na Litwie” wg poematu Adama Mickiewicza, w adaptacji Mikołaja Grabowskiego i Tadeusza Nyczka w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie oraz „Dwanaście stacji” Tomasza Różyckiego w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu
 

 

 

 

sezon 2010/2011


Nagroda im. Konrada Swinarskiego

Janusz Opryński
za wieloletnie, konsekwentne podążanie własną drogą artystyczną i twórczy wkład w polską kulturę teatralną, ze szczególnym uwzględnieniem spektaklu „Bracia Karamazow”

Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza
Ewa Dałkowska
za rolę Elizabeth Costello w przedstawieniu „Koniec” w reż. Krzysztofa Warlikowskiego w Nowym Teatrze w Warszawie
Marek Kalita
za rolę Generała w przedstawieniu „Generał” według sztuki Jarosława Jakubowskiego w reż. Aleksandry Popławskiej i za role w przedstawieniu „Koniec” w reż. Krzysztofa Warlikowskiego w Nowym Teatrze w Warszawie

Nagroda Specjalna
Wojciech Plewiński
wybitny fotograf teatralny
 

sezon 2009/2010


Nagroda im. Konrada Swinarskiego

Grzegorz Wiśniewski
za przedstawienie „Zmierzch bogów” wg Luchino Viscontiego, Enrico Medioli, Nicola Badaluccow’a w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku

Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza
Karolina Gruszka
za wykonanie partytury dramatycznej „Lipiec” Iwana Wyrypajewa w reż. Iwana Wyrypajewa w Teatrze Na Woli w Warszawie,
Borys Szyc
za rolę Płatonowa w przedstawieniu „Sztuka bez tytułu” Antona Czechowa w reż. Agnieszki Glińskiej w Teatrze Współczesnym w Warszawie
Marcin Hycnar
za rolę Artura w przedstawieniu „Tango” Sławomira Mrożka w reż. Jerzego Jarockiego w Teatrze Narodowym w Warszawie.

Nagroda Specjalna
Jerzy Juk Kowarski
za scenografie do spektakli Jerzego Jarockiego
 

sezon 2008/2009


Nagroda im. Konrada Swinarskiego

Grzegorz Jarzyna
za reżyserię przedstawień ,,T.E.O.R.E.M.A.T.” wg Pier Paolo Pasoliniego oraz „Między nami dobrze jest” Doroty Masłowskiej w TR Warszawa

Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza
Zespół Teatru Narodowego w Warszawie
za wybitne dzieło zbiorowe w przedstawieniu „Marat/Sade” Petera Weissa w reżyserii Mai Kleczewskiej

Nagroda Specjalna
Jerzy Radziwiłowicz
za nadzwyczajną twórczą wszechstronność objawioną zarówno w działalności aktorskiej, jak i translatorskiej
 

sezon 2007/2008


Nagroda im. Konrada Swinarskiego

Jan Klata
za reżyserię spektaklu „Sprawa Dantona” Stanisławy Przybyszewskiej w Teatrze Polskim we Wrocławiu

Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza
Dominika Kluźniak
za tytułową rolę w przedstawieniu „Pippi Pończoszanka” Astrid Lindgren w Teatrze Dramatycznym w Warszawie
Ireneusz Czop
za tytułową rolę w przedstawieniu „Makbet” Williama Shakespeare’a w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi

Nagroda Specjalna
Andrzej Łapicki
za całokształt twórczości artystycznej

sezon 2006/2007


Nagroda im. Konrada Swinarskiego

Krzysztof Warlikowski
za reżyserię spektaklu „Aniołów w Ameryce” Tony’ego Kushnera w TR Warszawa

Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza
Maja Ostaszewska
za rolę Harper Pitt w przedstawieniu „Anioły w Ameryce” Tony’ego Kushnera w TR Warszawa
Andrzej Chyra
za rolę Roya M. Cohna w przedstawieniu „Anioły w Ameryce” Tony’ego Kushnera w TR Warszawa

Nagroda Specjalna
Danuta Szaflarska
za całokształt twórczości artystycznej
 

sezon 2005/2006


Nagroda im. Konrada Swinarskiego

Mariusz Treliński
za reżyserię oper „Andrea Chenier” i „La Boheme” w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej

Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza
Danuta Stenka
za rolę Ellidy Wangel w przedstawieniu „Kobieta z morza” wg Ibsena w Teatrze Dramatycznym w Warszawie
Andrzej Zieliński
za rolę Formy Fomicza w przedstawieniu „Wasza Ekscelencja” wg Fiodora Dostojewskiego w Teatrze Współczesnym w Warszawie

Nagroda Specjalna z okazji sześćdziesięciolecia miesięcznika „Teatr”
Jerzy Jarocki
 

sezon 2004/2005


Nagroda im. Konrada Swinarskiego

Piotr Cieplak
za reżyserię spektaklu „Słomkowy kapelusz” Eugene’a Labiche’a w Teatrze Powszechnym im. Zygmunta Hübnera w Warszawie

Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza
Jadwiga Jankowska-Cieślak
za trzy role – Pauliny i Aurelii w „Niedokończonym utworze na aktora” wg Antona Czechowa i Yasminy Rezy oraz Matki w „Opowieściach o zwyczajnym szaleństwie” Petra Zelenki, oba przedstawienia w Teatrze Dramatycznym w Warszawie.
Adam Woronowicz
za role Fadinarda w „Słomkowym kapeluszu” Eugene’a Labiche’a w Teatrze Powszechnym w Warszawie oraz Mirona w spektaklu Teatru Telewizji „Pamiętnik z Powstania warszawskiego” wg Mirona Białoszewskiego
 

sezon 2003/2004


Nagroda im. Konrada Swinarskiego

Paweł Miśkiewicz
za reżyserię przedstawienia „Niewina” Dei Loher w Narodowym Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie

Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza
Teresa Budzisz-Krzyżanowska
za rolę Jokasty w „Królu Edypie” Sofoklesa graną gościnnie w Teatrze Ateneum im. Stefana Jaracza w Warszawie
Mariusz Bonaszewski
za role Józia, Księcia Filipa, Szarma, Witolda II w przedstawieniu „Błądzenie” wg Witolda Gombrowicza w Teatrze Narodowym w Warszawie
 

sezon 2002/2003


Nagroda im. Konrada Swinarskiego

Jerzy Grzegorzewski
za reżyserię spektaklu „Morze i zwierciadło” Wystana H. Audena w Teatrze Narodowym w Warszawie

Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza
Renate Jett
za rolę Kalibana w „Burzy” Williama Shakespeare’a w TR Warszawa
Jerzy Radziwiłowicz
za rolę Kalibana w „Morzu i zwierciadle” Wystana H. Audena w Teatrze Narodowym w Warszawie
 

sezon 2001/2002


Nagroda im. Konrada Swinarskiego

Marek Fiedor
za reżyserię spektaklu „Matka Joanna od Aniołów” wg Jarosława Iwaszkiewicza w Teatrze im. Kochanowskiego w Opolu

Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza
Stanisława Celińska
za rolę Kobiety w „Oczyszczonych” Sarah Kane w reżyserii w Teatrze Rozmaitości w Warszawie
Krzysztof Globisz
za rolę Sajetana w „Szewcach” Witkacego w Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie
 

sezon 2000/2001


Nagroda im. Konrada Swinarskiego

Jacek Głomb
za reżyserię „Ballady o Zakaczawiu” Kopki, Kowalewskiego i Głomba w Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy

Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza
Halina Skoczyńska
za rolę Raniewskiej w „Wiśniowym sadzie” Antona Czechowa w Teatrze Polskim we Wrocławiu
Wojciech Pszoniak
za rolę Leona w „Pracowni krawieckiej” Jean-Claude Grumberga w Teatrze TV oraz Francois Pignona w „Kolacji dla głupca” Francisa Vebera w Teatrze Ateneum im. Stefana Jaracza w Warszawie
 

sezon 1999/2000


Nagroda im. Konrada Swinarskiego

Andrzej Wajda
za reżyserię spektaklu Teatru TV „Bigda idzie” wg Kadena-Bandrowskiego

Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza
Katarzyna Gniewkowska
za rolę Gruszy w przedstawieniu „Bracia Karamazow” Fiodora Dostojewskiego w Narodowym Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie
Ignacy Gogolewski
za rolę Hrabiego Szarma w „Operetce” Witolda Gombrowicza w Teatrze Narodowym w Warszawie
 

sezon 1998/1999


Nagroda im. Konrada Swinarskiego

Henryk Tomaszewski
za reżyserię spektaklu „Traktat o marionetkach” Kleista w Teatrze Narodowym w Warszawie

Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza
Dominika Ostałowska
za rolę Marianny w „Opowieściach lasku wiedeńskiego” Odona von Horvatha w Teatrze Ateneum im. Stefana Jaracza w Warszawie
Jerzy Trela
za rolę Samuela w „Sędziach” Stanisława Wyspiańskiego Teatrze Narodowym w Warszawie
 

sezon 1997/1998


Nagroda im. Konrada Swinarskiego

Grzegorz Jarzyna
za reżyserię „Iwony, księzniczki Burgunda” w Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie i „Niezidentyfikowanych szczątków…” w Teatrze Dramatycznym w Warszawie

Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza
Magdalena Cielecka
za rolę tytułową w „Iwonie…” w Starym Teatrze w Krakowie, Candy w „Niezidentyfikowanych szczątkach ludzkich” Brada Frasera w Teatrze Dramatycznym w Warszawie i Judytę w „Księdzu Marku” Juliusza Słowackiego w Teatrze TV
Mariusz Benoit
za rolę Władzia w „Ślubie” Witolda Gombrowicza w Teatrze Narodowym w Warszawie
 

sezon 1996/1997


Nagroda im. Konrada Swinarskiego

Eimuntas Nekrošius
za reżyserię spektaklu „Hamlet” Shakespeare’a – spektaklu wileńskiego Festiwalu LIFE, przedstawianego na Festiwalu „Kontakt” w Toruniu

Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza
Dorota Segda
za rolę Małgorzaty w „Fauście” Johanna Wolfganga Goethego w Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie
Zbigniew Zapasiewicz
za rolę Stomila w „Tangu” Sławomira Mrożka w Teatrze Współczesnym w Warszawie
 

sezon 1995/1996


Nagroda im. Konrada Swinarskiego

Jerzy Grotowski
Nagroda Specjalna z okazji pięćdziesięciolecia miesięcznika „Teatr” za całokształt dokonań

Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza
Zofia Rysiówna
Nagroda Specjalna z okazji pięćdziesięciolecia miesięcznika „Teatr” przyznawane za całokształt dokonań
Gustaw Holoubek
Nagroda Specjalna z okazji pięćdziesięciolecia miesięcznika „Teatr” przyznawane za całokształt dokonań
 

 

sezon 1994/1995


Nagroda im. Konrada Swinarskiego
Jury uznało za najwybitniejsze dokonania reżyserskie sezonu 1994/1995:
Jerzego Grzegorzewskiego „La Boheme” w Centrum Sztuki Studio w Warszawie
Jerzego Jarockiego „Kasię z Heilbronnu” Kleista w Teatrze Polskim we Wrocławiu
Krystiana Lupy „Lunatyków” wg Brocha w Starym Teatrze w Krakowie.
Zważywszy że wymienieni reżyserzy są już laureatami Nagrody im. Swinarskiego, jury, podporządkowując się regulaminowi (dopuszczającemu możliwość jednorazowego przyznania nagrody temu samemu artyście), postanowiło nie przyznawać Nagrody im. Konrada Swinarskiego za najwybitniejsze osiągnięcia w dziedzinie reżyserii w sezonie 1994/1995.

Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza
Alicja Bienicewicz
za rolę Gertrudy Hentjen w „Lunatykach” wg Hermana Brocha w Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie
Władysław Kowalski
za rolę Podkolesina w „Ożenku” Mikołaja Gogola w Teatrze Powszechnym im. Zygmunta Hübnera w Warszawie
 

sezon 1993/1994


Nagroda im. Konrada Swinarskiego

Lech Raczak oraz aktorzy Teatru Ósmego Dnia – współtwórcy przedstawień tej sceny
za całokształt działalności artystycznej

Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza
Anna Dymna
za role w Teatrze TV: Moll Bowser w „Palcu bożym” Erskine’a Caldwella i Podstoliny w „Zemście” Aleksandra Fredry
Jan Englert
za tytułową rolę w przedstawieniu „Ryszard III” Williama Shakespeare’a w Teatrze Polskim w Warszawie
 

sezon 1992/1993


Nagroda im. Konrada Swinarskiego

Piotr Tomaszuk
za reżyserię przedstawień „Turlajgroszek” Tadeusza Słobodzianka i Piotra Tomaszuka i „Merlin. Inna historia” Tadeusza Słobodzianka w scenografii Mikołaja Maleszy i wykonaniu Towarzystwa Wierszalin z Białegostoku

Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza
Dorota Segda
za rolę Salomei w „Śnie srebrnym Salomei” Słowackiego w Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie
Zbigniew Zamachowski
za rolę Wojnickiego w „Wujaszku Wani” Antona Czechowa w Teatrze Studio w Warszawie i tytułową w „Płatonowie” Antona Czechowa w Teatrze TV
 

sezon 1991/1992


Nagroda im. Konrada Swinarskiego

Kazimierz Kutz
za całokształt twórczości telewizyjnej, ze specjalnym uwzględnieniem przedstawień „Noc Walpurgii” Wieniedikta Jerofiejewa i „Stalin” Gastona Salvatore

Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza
Anna Seniuk
za rolę Dulskiej w „Moralności Pani Dulskiej” Gabrieli Zapolskiej w Teatrze TV
Andrzej Hudziak
za rolę Lassmana w „Maltem” wg Rainera Marii Rilkego i Konrada w „Kalkwerku” wg Thomasa Bernharda w Starym Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie
Tadeusz Łomnicki
za rolę Icyka Sagera w przedstawieniu „Stalin” Gastona Salvatore’a w Teatrze TV (nagroda honorowa przyznana pośmiertnie)
 

sezon 1990/1991


Nagroda im. Konrada Swinarskiego

Jerzy Grzegorzewski
za inscenizację „Śmierci Iwana Iljicza” wg Lwa Tołstoja w Centrum Sztuki Studio im. Witkiewicza w Warszawie i Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie
Włodzimierz Staniewski wraz z zespołem
za stworzenie i działalność Ośrodka Praktyk Teatralnych Gardzienice

Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza
Ewa Mirowska
za tytułową rolę w przedstawieniu „Chunga” Mario Vargasa Llosy w Teatrze im. Jaracza w Łodzi i rolę Maestra w telewizyjnej adaptacji „Trans-Atlantyku” Witolda Gombrowicza
Jerzy Radziwiłowicz
za rolę Henryka w „Ślubie” Witolda Gombrowicza w Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie
Jerzy Trela
za rolę Ojca w „Ślubie” Witolda Gombrowicza w Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie
 

sezon 1989/1990


Nagroda im. Konrada Swinarskiego

Ryszard Peryt
za wybitne osiągnięcia w dziedzinie reżyserii operowej

Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza
Maja Komorowska
za rolę Letycji Douffet w przedstawieniu „Letycja i lubczyk” Petera Shaffera w Teatrze Współczesnym w Warszawie
Jan Frycz
za rolę w przedstawieniu „Opis obyczajów…” ks. Jędrzeja Kitowicza w Teatrze STU i rolę Iwana w „Braciach Karamazow” Fiodora Dostojewskiego w Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie
 

sezon 1988/1989


Nagroda im. Konrada Swinarskiego

Zygmunt Hübner (pośmiertnie)

Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza
Maria Ciunelis
za rolę Sary Norman w spektaklu „Dzieci mniejszego Boga” Marka Medoffa w Teatrze Ateneum im. Stefana Jaracza w Warszawie
Kazimierz Kaczor
za rolę Browarnika w „Audiencji” Vaclava Havla w Teatrze Powszechnym w Warszawie
 

sezon 1987/1988


Nagroda im. Konrada Swinarskiego

Krystian Lupa
za reżyserię przedstawienia „Marzyciele” Roberta Musila w Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie

Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza
Krystyna Janda
za rolę tytułową w „Medei” Eurypidesa w Teatrze Powszechnym w Warszawie
Igor Przegrodzki
za rolę Iwana Wasiliewicza w „Powieści teatralnej” Michaiła Bułhakowa w Teatrze Telewizji
 

sezon 1986/1987


Nagroda im. Konrada Swinarskiego

Andrzej Dziuk wraz z zespołem
za stworzenie i działalność artystyczną Teatru im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Zakopanem

Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza
Anna Polony
za rolę Maman Liedermeyer w spektaklu „Wiosna Narodów w Cichym Zakątku” Adolfa Nowaczyńskiego w Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie
Jan Peszek
za rolę w „Scenariuszu dla trzech aktorów” Bogusława Schaeffera w Teatrze STU w Krakowie oraz za rolę Jakuba w przedstawieniu „Republika marzeń” Brunona Schulza w Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie
 

sezon 1985/1986


Nagroda im. Konrada Swinarskiego

Tadeusz Bradecki
za reżyserię spektakli „Woyzeck” Georga Büchnera w Starym Teatrze w Krakowie i „Pan Jowialski” Aleksandra Fredry w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi

Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza
Teresa Budzisz-Krzyżanowska
za rolę Jenny w „Operze za trzy grosze” Bertolta Brechta w Teatrze Studio w Warszawie
Zbigniew Zapasiewicz
za rolę tytułową w „Baalu” Bertolta Brechta w Teatrze Powszechnym w Warszawie
 

sezon 1984/1985


Nagroda im. Konrada Swinarskiego

Janusz Nyczak
za reżyserię spektaklu „Trzy siostry” Antona Czechowa w Teatrze Nowym w Poznaniu

Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza
Joanna Szczepkowska
za rolę Anieli w „Ślubach panieńskich” Aleksandra Fredry i rolę Moniki Claverton-Ferry w przedstawieniu „Lord Claverton” Thomasa Stearnsa Eliota w Teatrze Polskim w Warszawie
Tadeusz Łomnicki
za rolę Krappa w przedstawieniu „Ostatnia taśma Krappa” Samuela Becketta w Teatrze Studio w Warszawie
 

sezon 1983/1984


Nagroda im. Konrada Swinarskiego

Krzysztof Babicki
za przedstawienia: „Z życia glist” Pera Olofa Enquista w Starym Teatrze im. Modrzejewskiej w Krakowie, „Już prawie nic” wg Jerzego Andrzejewskiego, „Pułapka” Tadeusza Różewicza w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku i „Irydion” Zygmunta Krasińskiego w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu.

Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza
Jerzy Kamas
za rolę Fryderyka w przedstawieniu „Pornografia” wg Witolda Gombrowicza w Teatrze Ateneum im. Stefana Jaracza w Warszawie.
 

sezon 1982/1983


Nagroda im. Konrada Swinarskiego

Janusz Wiśniewski
za samodzielne i twórcze dokonania teatralne, zwłaszcza zrealizowane w Teatrze Nowym w Poznaniu autorskie przedstawienia „Panopticum a la Mme Tussaud” i „Koniec Europy” oraz za współudział w realizacji „Manekinów” Rudzińskiego w Operze Narodowej
 

sezon 1981/1982


Nagroda im. Konrada Swinarskiego

Nagrody nie przyznano.
 

sezon 1980/1981


Nagroda im. Konrada Swinarskiego

Mikołaj Grabowski
za samodzielne i oryginalne dokonania artystyczne ostatnich dwóch lat, a zwłaszcza za zrealizowane w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi : „Kwartetu” Bogusława Schaeffera, „Pamiątek Soplicy” Henryka Rzewuskiego, „Trans-Atlantyku” Witolda Gombrowicza
 

sezon 1979/1980


Nagroda im. Konrada Swinarskiego

Jerzy Krasowski
za reżyserię spektaklu „Sto rąk, sto sztyletów” Jerzego Żurka z Teatru im. Słowackiego w Krakowie
 

sezon 1978/1979


Nagroda im. Konrada Swinarskiego

Maciej Prus
za reżyserię spektaklu „Noc listopadowa” Wyspiańskiego w Teatrze Dramatycznym w Warszawie
 

sezon 1977/1978


Nagroda im. Konrada Swinarskiego

Maciej Englert
za reżyserię przedstawienia „Największa świetość” Iona Drucego w Teatrze Współczesnym w Warszawie
 

sezon 1976/1977


Nagroda im. Konrada Swinarskiego

Jerzy Jarocki
za reżyserię przedstawienia „Król Lear” Williama Shakespeare’a w Teatrze Dramatycznym w Warszawie
 

sezon 1975/1976


Nagroda im. Konrada Swinarskiego

Andrzej Wajda
za najwybitniejsze przedstawienie sezonu dla spektaklu „Gdy rozum śpi…” Antonio Buero Vallejo w Teatrze Na Woli w Warszawie