Każdy ruch jest jakością
Pomysłem Sztuki Nowej na szukanie języka artystycznego jest konsekwentne łączenie teatru, tańca, sztuk performatywnych i wizualnych – tworzenie tym samym intermedialnego teatru fizycznego.
Dom dramatu i sztuka na peryferiach
„Bardzo ważne było dla mnie wspieranie rozwoju polskiej dramaturgii, można powiedzieć, że IT stał się domem dla tego bezdomnego gatunku – literackiego i scenicznego” – mówi Elżbieta Wrotnowska-Gmyz, dyrektorka Instytutu Teatralnego w Warszawie, w rozmowie z Jackiem Kopcińskim.
Najpopularniejsze w kategorii
- tydzień
- miesiąc
- rok
Przemilczeć wypowiedziane
Jak zostać kolędnikiem? Co to znaczy odbyć wyprawę w obszar kultury obrzędowej? Jak praktykuje się teatr poza instytucją i poza sceną? O doświadczeniu Innej Szkoły Teatralnej...
Teatr Klucz. Kilka spojrzeń
To teatr nastroju, posługujący się konkretną paletą barw z wyraźnym użyciem koloru niebieskiego. Teatr interdyscyplinarny, w którym rolę odgrywają: cielesna obecność aktorów,...
(Roz)puszczanie. O współczesnej (ko)reżyserii
Klęska Dramatycznego Kolektywu wywołała lawinę reakcji, w tym obawę, że jeśli nie straciliśmy, to właśnie bardzo oddaliliśmy szansę na odejście od hegemonicznego systemu, jakim był...
Na pograniczu
Scena InVitro, Provisorium, neTTheatre: te nazwy mogły obić się o uszy każdemu, kto zetknął się choćby przelotnie z lubelską alternatywą teatralną. Ale funkcjonująca obok nich...
O dramatyczno-teatralną ramę lektury
Dopiero razem myślane dramatologia i teatrologia, powiązane ze sobą na nowo raz jeszcze, pokazują, jak twórczo można otwierać ramy tekstu.
Komiks
Najbliższy schron znajduje się w teatrze
Teatr w czasie wojny wzmacnia mury. Odgradza od obcego i chroni przed zagrożeniem. Betonuje fundamenty. Dochodzi do swoich źródeł.
Scena audytywna
Relacyjność polskiej muzyki najnowszej i jej performatywny charakter sprawiają, że coraz wyraźniej manifestuje się na polskiej scenie teatr tworzony przez kompozytorów.
Rzeczy są już dawno gdzie indziej
Kiedy dramaturżka lub choreografka stają się koreżyserkami? Czy praktyka teatralna wyprzedza język, którym ją opisujemy? – z Patrycją Kowańską i Dominiką Knapik, duetem Gruba i...
Rozwiązań szukamy razem
„Podpisuję się pod całym spektaklem i chcę mieć możliwość szerokiego oglądu; wejścia z twórcami w dyskusję na temat kompozycji obrazu, dramaturgii całości, jakości ruchowych, a...