Ryby bez głów
Po lekturze książki Georg Büchner jawi się jako frapujący pisarz nie z powodu swoich zagadkowych uwikłań, ale dlatego, że okazuje się tak bardzo bliski współczesnej wrażliwości.
Potrzeba hazardu
Nie jest to biografia popularna, choć dzięki lekkiej narracji, okraszonej dużą liczbą anegdot i wypowiedzi gwiazd, z pewnością ma szansę trafić do masowego czytelnika.
Nie definiuj, opowiadaj
Poeta zbuntowany, kontestator, gwiazda polarna pokolenia post ’68, niewydarzony teoretyk, demaskator języka – Petera Handkego nazywano rozmaicie.
Droga do Chorei
Pogłębiona rozmowa z Rodowiczem jest niczym tkanka łączna – opowiada o dekadach rozwoju teatru niezależnego od wewnątrz, z perspektywy naraz fascynacji i traumy.
Najpopularniejsze w kategorii
- tydzień
- miesiąc
- rok
Komiks
Inne miejsca
Twórcza swoboda i niezwykła umiejętność umykania definicjom (bez radykalnych gestów czy deklaracji) promieniuje z każdego niemal wersu tekstów Moniki Milewskiej.
Początki. Dawid Ogrodnik
Wywiad rzeka prowokuje do tego, by pisać o człowieku, a nie o literaturze. A czy recenzent ma do tego prawo? Treścią jest bohater.
Polityczne / romantyczne
Książka Moniki Kostaszuk-Romanowskiej jest najlepszym dowodem na aktualność paradygmatu romantycznego w polskim teatrze lat 2011–2021.
W orbicie nowoczesności
Lech Sokół umieszcza na pozór odległe od siebie postacie – są to Marivaux, Ibsen, Strindberg, Rimbaud, Wyspiański, Witkacy – w orbicie jednego zagadnienia: stosunku do nowoczesności.
Dwie o jednym
„Janusz Warmiński i jego Teatr Ateneum” to rzetelny, bo oparty na dokumentach, obraz kilkudziesięciu lat działalności jednej z najważniejszych warszawskich powojennych scen.
Lalkarze performerzy i performująca materia
O książce Marzenny Wiśniewskiej chciałoby się rozmawiać bez końca. Jest to praca rozległa, wielostronna, rysująca niespodziewane konteksty do działań polskich lalkarzy performerów.
Miejsce dla tropicielek brzydkich uczuć
„Teatr brzydkich uczuć” pod redakcją Moniki Kwaśniewskiej i Katarzyny Waligóry to książka, która opowiadając o teatrze, mówi zarazem o życiu społecznym w szerszej perspektywie.
Skoro go nie ma, to znaczy, że jest
„Szara strefa awangardy i inne szkice” Ewy Guderian-Czaplińskiej pokazuje teatr jako sztukę, która wydarza się w relacji i która do rozmaitych relacji prowokuje.