Medea – kobieta z Afryki
Poruszający i pełen magii teatr z Afryki Południowej na festiwalu Foreign Affairs w Berlinie.
Erwin Axer pisze
Axer nie uprawiał fikcji; przez dziesięciolecia pisał niechronologiczną historię w odcinkach – historię pewnego stulecia i życia.
Dlaczego napisałem powieść o Janie Karskim?
Nigdy nie widziałem człowieka, który byłby tak samotny jak Jan Karski mówiący o warszawskim getcie.
Wiadomość z getta
„Wprowadzić Karskiego na scenę to znaczy dać jego słowu słuchaczy, nadać sens obsesji getta, do którego setki razy wracał w swoich snach” – mówi Arthur Nauzyciel.
Karski po latach
Reżyser nie potrafił wyrazić tragedii posłańca ginących Żydów i Polaków, przybywającego po ratunek do wolnego świata i nieotrzymującego pomocy - tylko o niej opowiedział.
Patronaty
Faza na Pawia
Paw królowej Pawła Świątka zadaje kłam poglądowi, że czas drugiej powieści Doroty Masłowskiej upłynął tuż po jej wydaniu. Pod ręką świadomego inscenizatora fraza autorki nabrała...
Straszny dwór
Wszystko rozgrywa się tu w zawieszeniu między realistycznie ukazaną siermiężną tandetą polskiego ubóstwa a odrealnionym, koszmarnym snem bohatera.
Oryginalna wersja Harolda
Pan Harold grupy Klancyk jest wynikiem pięciotygodniowej pracy pod okiem aktorów chicagowskiego iO Theater, a jednocześnie oryginalną wersją Harolda.
Śmierć jeździ polską koleją
Spektakl Demirskiego i Strzępki traktujący o przekrętach w PKP jest w gruncie rzeczy wymierzony w społeczeństwo, coraz bardziej obojętne wobec układów i korupcji.
Komiks
Kości nie śpiewają
Ukraińska i polska część spektaklu nie układają się w całość, mimo że w obu grają ci sami aktorzy: różni je stylistyka i perspektywa spojrzenia na wspólną historię.
Sielanka i trupy
Rozmowa z Łukaszem Wittem-Michałowskim, twórcą i dyrektorem Sceny Prapremier InVitro, pomysłodawcą polsko-ukraińskiego projektu Aporia 43/47
Orlando wyzerowany
Fotografia z plakatu Orlanda Maat Projekt ma aurę sennej niesamowitości. Nagi mężczyzna w dawidowej pozie na znak androginii zasłania dłonią genitalia. Jego ciało pokrywają błotne...
Ecce ciało
Stawiając pytania i wyzwania ciału, Tomasz Bazan bada istotę człowieczeństwa. Co znaczy mieć ciało człowieka? Co to znaczy być ciałem człowieka?
Głos z oddali
W "Echach czasu" trzech choreografów podejmuje próbę refleksji nad językiem tańca klasycznego. Jednak tylko głos Williama Forsythe’a jest na tyle zdecydowany, by móc odbić się szerszym...
Naznaczeni
„Uwaga! Wchodzą państwo na teren budowy” – te słowa, wypowiedziane przed rozpoczęciem spektaklu przez reżysera Jamesa Brennana, stanowią wprowadzenie w wykreowaną rzeczywistość...
Uśpieni
W nowym spektaklu Jeana Lambert-wilda przestrzeń i czas mieszają się, stają się symultaniczne, natrętnie powtarzalne. Jego bohaterowie: dwa bliźniacze małżeństwa, przeżywają tragedię...
Woyzeck/Wozzeck/Wysocka
Barbara Wysocka na scenie Münchner Kammerspiele zespoliła znany dramat Büchnera z powstałą na jego podstawie operą Berga. Jednocześnie reżyserka zrezygnowała z dziewiętnastowiecznych...
Why is this art?
Wśród licznych głosów na temat performansu "The Artist Is Present" padł termin zaskakujący, bo pochodzący z innej dziedziny sztuki: „autoportret”.