Tylko prawda i poszukiwanie prawdy
„Tak, ciągle biorę z siebie. I to nie z siebie uspokojonej, jaką teraz jestem, a z tej zagubionej, przerażonej, chorej, pijanej, prawie że obłąkanej osoby, jaką byłam dwadzieścia pięć lat temu” – mówi Stanisława Celińska w rozmowie z Olgą Paszkowską.
Wet za wet (a mur zburzę!) Performance as research
Od wielu lat w polskim życiu teatralnym i teatrologicznym utrzymuje się ścisły i mocno zinstytucjonalizowany podział na „praktykę” i „teorię”, na artystów i badaczy, którzy –...
Sprzężenie zwrotne w teatrze i teatrologii. Teatr i performans
Między performatyką i teatrologią powinno istnieć sprzężenie zwrotne – interdyscyplinarne czy transdyscyplinarne. Wyprawa teatrologa na obszar popularnych, ale nie obdarzonych prestiżem...
"Duszyczka" po latach. Nowe tropy
"Duszyczka" Jerzego Grzegorzewskiego co jakiś czas wraca na afisz Teatru Narodowego. Wciąż można ją obejrzeć. W styczniu mija dziesięć lat od premiery przedstawienia - arcydzieła.
Grzecznie i bezpiecznie
Przestrzeń w "Locie nad kukułczym gniazdem" Talarczyka nie jest właściwie szpitalem – to kombinat do badań nad manipulacją innymi. Nad mężczyznami rządy sprawuje tam kobieta.
Patronaty
Don Juan ukrzyżowany
Jeleniogórski "Don Juan" Kotańskiego to spektakl nie tylko wierny tekstowi, ale i stylowi komedii Moliera.
Po co wolność
Ciekawe są wybory repertuarowe i warsztatowa łatwość, z którą Tyszkiewicz traktuje kolejne zadania.
Dawno temu w Tatrach
Misja Eweliny Marciniak i Michała Buszewicza odsłoniła słabsze strony duetu dramaturga i reżyserki: już na poziomie tekstu widać błędy, które mszczą się w przedstawieniu.
Bejbi blues
Spektakl Uli Kijak przypomina noworoczną szopkę, a nagrodzony na „Metaforach Rzeczywistości” dramat nie ustrzegł się klisz i schematów.
Komiks
Krakowianin statystyczny – krakowianin performujący
100% KRAKÓW to coś więcej niż teatr, wizualny pokaz statystyki, akcja społeczna, widowisko czy eksperyment socjologiczny – to całkiem udany i skuteczny performans, który jest tym...
Rosja niezależna
Avant Art to festiwal zorientowany przede wszystkim na działania muzyczne. Z roku na rok jego program staje się szerszy, bardziej interdyscyplinarny...
Teatr z wnętrza aktora
Koršunovas zdaje się powtarzać za Sorinem, że „bez teatru się nie da”. Dlatego w atmosferze beznadziejnego trwania próbuje szukać dramaturgicznych konfliktów i teatralnego napięcia.
O Jurku prawie wszystko
Półamatorski Fredrowski "Pan Geldhab" w reżyserii Stanisława Brylińskiego na deskach Teatru Polskiego w Jeleniej Górze. Jurek, w tym czasie licealista, kreuje wąsatego, starego majora...
Szekspir w listach. Korespondencja Macieja Słomczyńskiego z Janem Kottem
Niepublikowana korespondencja Jana Kotta i Macieja Słomczyńskiego o Szekspirze.