W rytmie bezczynności
Remigiusz Brzyk i Tomasz Śpiewak w scenicznej historii o wsi Lipce przyjmują perspektywę kobiet, szukając wśród bohaterek powieści głosu najbardziej marginalnego. „Chłopi” z Teatru Ludowego stają się feministyczną, dziadowską pieśnią o przemocy na ziemiańskim folwarku.
Nie wystarczy kochać
„Wesele” Sławomira Narlocha miało być o miłości, nie o polityce. Nie da się jednak wystawić dramatu Wyspiańskiego w oderwaniu od Polski. Wyeksponowanie wątków miłosnych, ciekawych i zróżnicowanych, to za mało. Utwór nie jest bowiem opowieścią o jednostkach, a o zbiorowości.
Dekalog wyznacza kierunek
„Dla mnie »Dekalog« Kieślowskiego i Piesiewicza opowiada o nieobecności Boga w ludzkim świecie. Bóg Ojciec zostawił nam dziesięć przykazań i odszedł. I z tym, co tam jest zapisane, musimy sobie radzić sami” – mówi Wojciech Faruga, laureat Nagrody im. Konrada Swinarskiego, w rozmowie z Jackiem Kopcińskim.
Znaleźć w sobie swój mrok
Jan Nowicki w latach siedemdziesiątych stał się twarzą najbardziej odważnych i awangardowych poszukiwań artystycznych swojego czasu.
To, co niewidoczne
Ścierka, wiśnia, szczur, czyli egzystencjalne konkrety, to najważniejsze tworzywo spektaklu Iwony Kempy. Intencja esejów Jolanty Brach-Czainy została doskonale przeniesiona na deski teatru.
Na ołtarzu sztuki
„Fobia” to chyba najlepszy ze spektakli, które od 2017 roku Markus Öhrn stworzył w Nowym Teatrze.
Co w teatrze do myślenia
„Hamlet na sprzedaż” to refleksja nad kondycją aktora – zwłaszcza w teatrze dotkniętym kryzysem. Niestety przedstawienie niewolne jest od pewnych mielizn.
Patronaty
Niesięganie po przemoc jest luksusem
„Odporność szkła hartowanego” Danila Brakočevicia z Serbii zdobyła „Aurorę”. Nagrodę Dramaturgiczną Miasta Bydgoszczy 2023.
Kalamburowa rodzina
Kalamburowe herstorie nie kwestionują funkcjonującej dotąd narracji historycznej, lecz ciekawie ją doświetlają.
Abyśmy nie ulegli skandalowi
Dorota Semenowicz analizuje współczesny skandal, najczęściej obecny w mediach (choć wychodzący też na ulice), wywoływany przez spektakl teatralny.
Najbardziej polskie miejsce dla wszystkich
Zgromadzeni na ściance wspinaczkowej w krakowskich Bronowicach, gdzie odbywa się czytanie Wesela, goście-weselnicy przychodzą tam dla wspólnej zabawy.