Instytucja w procesie
Niewątpliwie bardzo różnimy się w ocenie zarówno sytuacji w Akademii, jak i szerszych procesów związanych z przeciwdziałaniem przemocy i demokratyzacją, zachodzących w teatrze polskim i światowym.
Wypolerowana tarcza Ateny
„Twarzą w twarz” to reinterpretacja filmu Bergmana, jednego z tych, w których „sny mają stać się namacalną realnością”. Zatrutym ostrzem snu okazuje się fikcja.
To się naprawdę (nie) wydarzyło
Bohaterowie spektaklu „Ciemna Woda” Iwo Vedrala pogrążeni są w samotności, a zarazem spętani w nierozerwalną zbiorowość – obojętną, megalomańską, czasem okrutną.
Ślepota
Karolina Szczypek w „La Pasionarii” pokazuje ikoniczną bohaterkę hiszpańskiej lewicy ważną nie tylko dla komunistów, ale też dla ruchów promujących równouprawnienie kobiet.
Odebrana przyszłość
„Borys Godunow” Klaty w Teatrze Dramatycznym w Kłajpedzie pokazuje, jak walka o władzę na szczytach odbiera teraźniejszość i przyszłość zwykłym ludziom.
Patronaty
W rajskim ogrodzie Czechowa
Z fotografii patrzy na nas Czechow jeszcze bez pince-nez, z rzadką jasną bródką, włos swobodnie rzucony do tyłu. Twarz idealisty, trochę może kpiarza. Musiał się podobać kobietom!
Z tarotem w tle
Wspomnieniowy tom Susany Osorio-Mrożek, przedstawiający historię związku artystki z autorem Emigrantów, rozpoczyna się od ich pierwszego spotkania w Meksyku, a kończy śmiercią pisarza.
Enfant terrible szwedzkiego teatru
Poza granicami Szwecji Lars Noren był postrzegany jako spadkobierca Strindberga i Bergmana, który zajmuje się infernem życia małżeńskiego i najciemniejszymi zakamarkami ludzkiej psychiki.
Komiks
Rzeczy do naprawienia
Dobrze. Wyobraźmy sobie kamienny domek, a w jego wnętrzu ludzi pogodzonych ze swoją dolą. To krajobraz z ballady – wieści gminnej, opowieści o doli.
Ciemna Woda
Monika Muskała i Gabriela Muskała w dramacie "Ciemna Woda" odsłaniają narodowe kompleksy i przywary, demaskują nasze podejście do obcych.
Big Bang
Piotr Ratajczak, autor adaptacji "Big Bang" w Och-Teatrze, świadomie unika języka ezopowego, którym żyło polskie kino lat osiemdziesiątych.