Festiwal na stulecie
Widzowie, twórcy, a także organizatorzy ostatniego Festiwalu Bergmanowskiego, który przypadł w roku stulecia urodzin reżysera, musieli zadać sobie pytanie, kim jest dla nich Ingmar Bergman.
Białorusin w masce Rosjanina
Chociaż większość współczesnych dramatopisarzy z Białorusi pisze po rosyjsku, to w ich utworach można znaleźć widoczne oznaki narodowej identyfikacji.
Gry i zabawy w upadłej epoce
„Krzesła” na scenie Polonii noszą wszystkie cechy autorskiego teatru Piotra Cieplaka, a mimo to odnosimy wrażenie, że reżyser tylko wiernie zainscenizował dramat Ionesco, powstrzymując...
Wodewil o końcu świata
Akcja „Blaszanego bębenka” została zawieszona jakby ponad historią i geografią, przybierając kształt okrutnej baśni, inscenizowanej przez zabawki – dla zabawek.
Płyń prosto pod wiatr
„Deprawator” Macieja Wojtyszki z kreacją Andrzeja Seweryna w roli Witolda Gombrowicza idealnie łączy cechy żywego biograficznego portretu z formą „sztuki dobrze skrojonej”.
Patronaty
Z koralikiem
Judyta Berłowska zobaczyła w Karolci Marii Krüger historię o odpowiedzialności, którą obarczeni są zwłaszcza dzierżący władzę. Choćby była to, cokolwiek bajkowa, władza...
Duchologia polska
Dojrzało pokolenie, które nie uczestniczyło świadomie w okresie transformacji ustrojowej. Czy się to komuś podoba czy nie, przyszedł czas, w którym to ono opowiada tę historię ze swojej...
Konfrontacje, albo co jest w Polsce do zademonstrowania
Z programu lubelskich Konfrontacji zniknęły performans, metateatr i nowy taniec, ale pozostały te same od lat polityczne niepokoje i diagnozy.
Pożegnanie z przyjacielem
Rosyjski tancerz Michaił Barysznikow przywiózł do Rygi poezję Josifa Brodskiego. Wraz z łotewskim reżyserem i dyrektorem Teatru Nowego Alvisem Hermanisem stworzył spektakl, w którym...
Komiks
Dziś prawdziwych Cyganów już nie ma?
Po wystawieniu w TW-ON Manru jest dalej obcy wśród swoich. Mało kto dał się przekonać, że Paderewski mógł być wybitnym kompozytorem operowym.
Układy i układanki: Nie chodzi o zgodę, nie chodzi o krew
Są rzeczy, na które nie ma zgody. Proszę bardzo, możemy sobie podać ręce, nie mamy w rękach noży ani bomb, ale nie ma zgody. I raczej nie będzie.
Człowiek z ryby. Sztuka bez ścian
Asia Wołoszyna, Człowiek z ryby, sztuka bez ścian. Fragmenty dramatu w przekładzie Krzysztofa Tyczki.