Histeria Gruszeńki
Zmagania ze sobą, wewnętrzne zapasy w całej swojej fizyczności, które prowadzi ze sobą Gruszeńka, są jej sposobem i techniką autorefleksji, jedyną możliwością zdobycia upragnionej samowiedzy.
Spotkanie z samym sobą
„W aktorstwie trzeba czasem zaczekać, dojrzeć, albo chwilę dłużej pomyśleć. Tu nie musi być tak, jak w kulturze natychmiastowego efektu. Teraz czuję, że zaczynam ten zawód uprawiać z przyjemnością” – o postaci Jana z To wiem na pewno, Legnicy i Teatrze Ateneum z Przemysławem Bluszczem rozmawia Katarzyna Flader-Rzeszowska.
Gniew
Punktem wyjścia działań Maksyma – bohatera spektaklu „F***ing in Brussels” Mikity Iłinczyka – jest potężny gniew wobec Europy Zachodniej.
Glebae Adscripti
Anna Wakulik i Maciej Gorczyński w „Grupie krwi” otwierają przestrzeń do rozmowy o systemowej przemocy i instytucjonalnym uprzedmiotowieniu – o chłopstwie zarządzanym przez...
Upaleni
„Koło Sprawy Bożej” z Teatru Wybrzeże to spektakl o duchowym uwiedzeniu, które rozegrać może się zawsze.
Metafizyczny rebus
Twórcy wrocławskich „Ballad i romansów” usiłowali wybrać z tekstów Mickiewicza tematy rezonujące z widownią.
Hitler w przedszkolu. Teatrzyk maleńki
Miniatura dramatyczna z cyklu „Dramat bezinteresowny”.
Patronaty
Polityczne / romantyczne
Książka Moniki Kostaszuk-Romanowskiej jest najlepszym dowodem na aktualność paradygmatu romantycznego w polskim teatrze lat 2011–2021.
W orbicie nowoczesności
Lech Sokół umieszcza na pozór odległe od siebie postacie – są to Marivaux, Ibsen, Strindberg, Rimbaud, Wyspiański, Witkacy – w orbicie jednego zagadnienia: stosunku do nowoczesności.
Fatum naszych dziadków
Jacek Braciak zadebiutował jako reżyser sztuki Marka Modzelewskiego „Kto chce być Żydem?”. Nie rezygnując z komedii bliskiej farsie, zagęścił ją w stylu Ibsena.
Komiks
Świat w ogniu. Początek sezonu 2022/2023 w Dramaten
Na początku sezonu sztokholmski Dramaten pokazuje świat pogrążony w ogniu.
Utopie rozpuszczone w eterze
Słuchowiska powstałe w ramach cyklu Radio-Teatr 2022 nie są jedynie artefaktami z ambicją kreatywnego odniesienia się do tradycji dziedziny, otwarcie reagują na otaczający je świat.