![12/2023](https://teatr-pismo.pl/wp-content/uploads/2023/12/okladka-12-2023.jpg?x17970)
Odpowiedni dać rzeczy ton
Wierszalińskie „Wyzwolenie” jest spektaklem skoncentrowanym na poezji Stanisława Wyspiańskiego, ale to teatr z ducha muzyki.
![Telewizja to sztuka, a nie wynalazek techniczny Telewizja to sztuka, a nie wynalazek techniczny](https://teatr-pismo.pl/wp-content/uploads/2023/12/damiecka-460x350.jpg?x17970)
Telewizja to sztuka, a nie wynalazek techniczny
Barbara Borys-Damięcka była jedną z najwybitniejszych twórczyń w historii Telewizji Polskiej. Rozpoczęła pracę jeszcze w siedzibie przy placu Powstańców w 1958 roku, będąc studentką na Wydziale Organizacji Produkcji Filmowej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej i Filmowej im. Leona Schillera w Łodzi.
![Niedoskonałość jest cnotą Niedoskonałość jest cnotą](https://teatr-pismo.pl/wp-content/uploads/2023/12/Roman_Gancarczyk_Fot.-Marta-Ankiersztejn-1-400x560.jpg?x17970)
Niedoskonałość jest cnotą
„Trójkąt: reżyser, aktor, widownia, jest rzeczywiście równoboczny. Reżyser nie posługuje się aktorami, aktorzy są współtwórcami” – mówi Roman Gancarczyk, laureat Nagrody im. Aleksandra Zelwerowicza za rolę w spektaklu „Pewnego długiego dnia”, w rozmowie z Joanną Targoń.
![Okno na świat Okno na świat](https://teatr-pismo.pl/wp-content/uploads/2023/12/A-B-Wyparte-foto-Piotr-Pedziszewski-PPP_7846-400x560.jpg?x17970)
Okno na świat
„Nie lubię siebie określać, więc pewnie stąd bierze się moje upodobanie do scenicznego niedopowiedzenia. Cieszę się, że dostaję role, które mają potencjał niejednoznaczności” – mówi Agnieszka Bała, aktorka Teatru Miejskiego im. Witolda Gombrowicza w Gdyni, w rozmowie z Anną Jazgarską.
Projekt „Miłość”
„Młody mężczyzna”, wystawiony przez Katarzynę Kalwat na deskach Wrocławskiego Teatru Współczesnego, jest odważną wiwisekcją kobiecej intymności.
Czekając na barbarzyńców
Olśniewająca wizualnie, znakomicie zagrana teatralna fantazja Farugi zwraca uwagę, że z najnowszej historii wyczytać można z całą pewnością jedno: „Świat ma słabą pamięć”.
Między prawdami
Monodram ma szanse, nieraz większe niż wieloobsadowe spektakle, dotrzeć do publiczności z ważnymi społecznie pytaniami. Udowodnili to w Teatrze Polonia Marcin Hycnar i Maria Seweryn.
Płaczki nad kośćmi
„Matki. Pieśń na czas wojny”, ukraińsko-białoruski spektakl Chóru Kobiet, opowiada o kobiecej solidarności i o narodzinach siostrzeństwa.
Patronaty
Trzy twarze kapitalizmu
Każdy z tych tekstów powstał z myślą o Teatrze Polskiego Radia. Nasycone są więc one wyobraźnią radiowca.
Mironologia. Badania autorskie
Miron Białoszewski to szczególny reprezentant poetyk idiomatycznych, w tym także wyjątkowo oryginalnej, autorskiej wizji literatury, którą należy chronić.
Europa z krańców świata
Sztokholmski Dramaten pod wodzą Mattiasa Anderssona to wciąż teatr komentujący społeczno-polityczną teraźniejszość.
Komiks
![Arcy](https://teatr-pismo.pl/wp-content/uploads/2023/12/Komiks_12_2023-1-990x716.jpg?x17970)
Czterdziestolatek
Zrobić musical z serialu Jerzego Gruzy i Krzysztofa Teodora Toeplitza – to pomysł, którego Rampie z pewnością zazdroszczą kierownicy innych stołecznych scen muzycznych.