Wszystkie twarze Michaela Thalheimera
Jest ich właściwie trzech: Thalheimer – pirania obgryzająca klasyków aż po sam szkielet, Thalheimer – znawca tragedii antyku, kreujący postaci kobiece, o których nie sposób zapomnieć, i Thalheimer – politycznie zaangażowany wielbiciel Gerharta Hauptmanna.
Mówią kobiety
Niedawno miesięcznik „Dialog” zapoczątkował serię antologii tekstów dramatycznych "Najlepsze z najlepszych". Po tomie sztuk irlandzkich, wiosną 2012 roku ukazał się zbiór...
Wolność w izolatce
"Filoktet" Wysockiej to rzecz o człowieku skazanym na śmierć cywilną za niesubordynację wobec większości; konflikt wolności indywidualnej z racją polityczną.
Samotność
"Królowa Margot" to kolejny spektakl Grzegorza Wiśniewskiego należący do cyklu historycznego, po "Księżnej d’Amalfi" Johna Webstera, "Marii Stuart" Fryderyka Schillera, "Zmierzchu bogów"...
Postsekularny „Natan mędrzec”
Korczakowska wydobywa z odświeżonego tekstu Lessinga tęsknotę za empatią, która pozwoliłaby bohaterom żyć razem w dzisiejszym świecie.
Patronaty
Dźwignąć kamień
Anna Augustynowicz rozegrała "Kaligulę" w ascetycznej, niemal sterylnej przestrzeni, ubierając aktorów we współczesne kostiumy.
Wyspa pełna wrzasku
Dan Jemmett, reżyser warszawskiej "Burzy", nie proponuje własnej interpretacji dramatu, czyniąc jedynie umizgi do publiczności.
Trzy siostry z Anglii Północnej
Alan Bennett w swoim najnowszym dramacie kontestuje pułapki opowieści. Opowieści proponujących koherentne wizje świata i tworzących złudzenie, że coś z tego bałaganu jeszcze da się...
Sceny z życia rodzinnego
Premiera Fanny i Aleksandra w Teatrze Miejskim w Uppsali odbyła się w czasie, gdy inscenizacja ze sztokholmskiego Dramaten wciąż jeszcze nie zeszła z afisza. Daje to podstawy do porównania...
Komiks
Najlepsze rzeczy tego rodzaju są tylko cieniami
Druga edycja Międzynarodowego Festiwalu Teatru Formy była triumfem iluzji i popisem rzemiosła. Na tydzień w Małopolsce zapanował teatr wyobraźni.
Mała forma, duży teatr
Ostatni toruński festiwal udowodnił, że teatr jednego aktora ma się dobrze. Jest formalnie zróżnicowany i zawsze dotyka problemów współczesnego świata.
Autodestrukcja buntu?
Dramat Schillera staje się dla Klaty pretekstem do snucia opowieści o buncie – jego sensie i konsekwencjach. O "Zbójcach" Jana Klaty na festiwalu Nowa Klasyka Europy.
Wielki taniec Historii
Borys Godunow Kolady to opowieść o jedynowładcy i manipulowanym przez niego społeczeństwie, gdzie wzajemna zależność jest odwieczna, rytualna i bardzo silna.