Teatr jako broń
Faktomontaże Leona Schillera zawierają scenariusze trzech jego głośnych spektakli z tego nurtu, omówienie ich ówczesnej recepcji i sylwetek autorów: Aleksandra Wata, Friedricha Wolfa i Siergieja Trietjakowa.
Teatr Leszka Mądzika Przewodnik nieco osobisty
Mądzik jest jednym z najbardziej zmysłowych twórców teatralnych. Chyba nikt dziś nie potrafi wyostrzać zmysłów widza tak jak on.
Kraina mężczyzn w lusterkach
Burka nie wystarczy, by wyrwać się z jarów Nahrinu, gdzie grasują bandyci. Gdyby nas rozpoznano, moi towarzysze podróży również byliby w opałach.
Mantra
„Nieznośnie długie objęcia” Iwana Wyrypajewa to pierwszy prawdziwy sukces artystyczny Teatru Powszechnego pod dyrekcją Pawła Łysaka.
Bez trzymanki
W telewizyjnej realizacji Marcina Wrony „Ich czworo” Gabrieli Zapolskiej stało się sztuką wyjątkowo i boleśnie współczesną.
Patronaty
Hribujem, ziołujem, szepczem
Po eksperymentach związanych z Golemem, Złotym deszczem i Don Kichotem Wierszalin znów interesuje się Podlasiem. Z dobrym skutkiem.
Najpierw wujcio
Wystawiając Tango, Zaczykiewicz zdecydował się na ascetyzm i wyrazistość. Z długiej u Mrożka rozmowy Artura i Ali wyłuskał kwestie służące diagnozie powstawania autokratyzmu.
Terroryści na prozacu
„Największą nowością jesteśmy my sami” – słowa sprzed stu lat mogliby powtórzyć artyści uczestniczący w II Festiwalu Nowego Teatru w Rzeszowie, bowiem to ich spektakle pokazują...
Trochę głębiej, trochę dalej…
Tragiczna biografia Brunona Schulza, jego twórczość i filozofia inspirują innych artystów, którzy poprzez własną formę próbują otwierać dzieło drohobyckiego pisarza. Do tego grona...
Komiks
Fascynacje mistrza Adama
Kilian nigdy nie podążał za modą, był twórcą osobnym, czego świadectw mamy w tym albumie wiele.