Do Andrzeja Wajdy – list
Jest jeszcze jeden powód, dla którego postanowiłem napisać do Pana. Otóż był Pan jednym z dwóch znanych mi ludzi, którzy mieli wspaniały zwyczaj spontanicznie pisywać do kogoś, kto właśnie zrobił coś, co się Wam spodobało.
Felietony
Na kogo liczymy?
Z jednej strony malejące sale, topniejąca frekwencja. Z drugiej strony kolejki pod teatrami, znikające bilety. Czy o polskiej publiczności teatralnej można powiedzieć coś pewnego?
Wiedza potrzebna i nieprzyjemna
Wiedza zaczerpnięta z raportów mogłaby dostarczać środowisku teatralnemu wskazówek, na czym budować sojusz z publicznością.
Przemów, widzu
Kryzys komunikacji między widownią a teatrem jest obecnie w centrum debaty teatrologicznej. Słowa, które przy tej okazji padły, brzmią jednak jak parafrazy diagnoz teatru lat...
Teatr: miejsce dla młodzieży
W 2016 roku na polskiej mapie teatralnej dwa punkty pulsowały energią spotkania z młodym odbiorcą: gdańska Miniatura z jej II przeglądem „Co nowego?” i wałbrzyski Teatr Dramatyczny...
Patronaty
Uszy szeroko otwarte
„Dziady” Tomaszuka to pojedynek prawosławnego popa z romantycznym kochankiem, rozegrany w drewnianej scenografii i zgrzebnych kostiumach, tak charakterystycznych dla świata, o którym...
Pyrlik i żelosko
W spektaklu Talarczyka oglądamy tragiczne wydarzenia w kopalni „Wujek” oczami nastoletnich chłopców, obserwujących je z pobliskiego wieżowca.
Obrzęd i dramat na scenie
Sejmik Teatrów Wsi Polskiej jest zjawiskiem niezwykłym i odosobnionym na mapie teatralnej Polski. Wiele przedstawień tu prezentowanych z pewnością nie zaistniałoby poza macierzystym...
Nowe Gardzienice
Wszystkie prezentowane na tegorocznym Festiwalu Teatrów Błądzących premiery powstały w ramach projektu „Gardzienice – Generator Nadziei”. Włodzimierz Staniewski oddaje głos młodym....
Komiks
Bójmy się
Medea Franza Grillparzera w Volkstheater i Geächtet (Zhańbiony) Ayada Akhtara w Burgtheater podejmują temat obcych i nie uspokajają naszych lęków.
Teatr spraw ostatecznych
Nasza (czyli polska) przygoda z ponowoczesnością ma tę specyfikę, że jako „wspólnota wyobrażona” uformowani zostaliśmy przez polski romantyzm