
Jarocki i Grzegorzewski. Spotkania identycznych snów
Interesowali się tymi samymi dramatami, podobnie myśleli o ich istocie. Podjęli współpracę tylko raz, kiedy Grzegorzewski jako dyrektor Teatru Narodowego zaproponował Jarockiemu reżyserię cenionych przez obu Szewców Witkacego, do których wystawienia jedna
Emocja gry
„Inni reżyserzy nie mieli takiego stosunku do materii tekstu, do sposobu jego wyrażania, do wyciskania ekstraktu znaczenia przez nadawanie słowom właściwego tonu, jaki miał Jarocki”.
Niech pan ryzykuje!
Jest takie zdjęcie ze spotkania twórców polskiego i radzieckiego teatru w Moskwie w 1976 roku: za stołem siedzą Grotowski i Jarocki (na fotografii rozpoznajemy jeszcze Puzynę, ale nie w tym...
Kolejne ofiary zarazy
Spektakle Pożegnania w Teatrze Narodowym w reżyserii Agnieszki Glińskiej i Madame w Teatrze na Woli w reżyserii Jakuba Krofty wiele łączy. Oba są adaptacjami głośnych swego czasu...
Totalitarna psychodrama
W ogłoszonym przez Baudrillarda „świecie po orgii” sztuka chętnie korzysta z formowanego przez tysiąclecia archiwum kulturowego. Jedną z metod stało się „przepisywanie” klasyki....
Patronaty
Dziedzictwo krzywd
Przedstawienie Tomaszuka pozostawia w widzach silne przekonanie, że odbieranie ludziom wiary w cuda jest odbieraniem im ostatniej nadziei.
Grzechotszyb na Kabatach
Spektakl Kempy to rzecz o upadku pierwszych ludzi, którzy pojawili się w warszawskim metrze.
Beckett po japońsku
"Przyjście Godota" Minoru Betsuyaku jest hołdem złożonym przez japońskiego artystę Samuelowi Beckettowi i obrazem dzisiejszego świata: na obecność i słowo Godota nikt już nie zwraca...
Roger decyduje się na coming out
Inscenizatorzy znaleźli wreszcie klucz do opery Karola Szymanowskiego, odnajdując w niej wątki atrakcyjne dla współczesnego widza. Udowodnił to też Michał Znaniecki w Bilbao, choć daleko...
Komiks

W pułapce rewolucji
Terzopoulos podczas premiery Mauzera zgromadził na widowni najważniejsze postaci życia politycznego ostatnich dekad, które przyjęły rolę milczącego tłumu obserwującego sąd nad...
Ślady Innego
W pełnym nadziei, miłości i buntu roku 1968 Gilles Deleuze opublikował Różnicę i powtórzenie, książkę, która dostarczała nowych argumentów za zniesieniem dialektyki różnic...
Myśli i znaki
Publikacja ta nie jest bowiem tym, czym może się jawić na pierwszy rzut oka, a więc bogatym albumem dokumentującym trzydzieści lat pracy scenograficznej Jerzego Juka-Kowarskiego. To raczej...