David Bowie, człowiek teatru
David Bowie pozostawił nam dwa testamenty: ostatnią płytę „Blackstar” i spektakl „Lazarus”, o którym myślał już w 2005 roku.
Theatrum anatomicum – ciało jako widowisko
Teatry anatomiczne łączyły teatr i medycynę, stanowiąc ciekawy przykład tego, co Foucault nazywał anatomopolityczną władzą nad ciałem.
Choroba czy spektakl?
W przypadku zaburzeń konwersyjnych obecność widza jest wpisana w występowanie objawów chorobowych i ich natężenie. Chorzy z urojenia grają przed innymi swoje dolegliwości, co nie znaczy,...
Nieznośna lekkość konfabulacji
„Kosmos” Garbaczewskiego to sceniczna medytacja na temat donkiszoterii cogito, wojującego zaciekle z wiatrakami własnych wytworów.
Mieszczuch celebryta
Krakowskie „Plastiki” o kryzysie współczesnej rodziny i sztuki to spektakl idealnie łączący walory, które rzadko idą w parze: ambicje artystyczne i komunikatywność.
Patronaty
Kociołek
Spektakl Marcina Libera i Artura Pałygi został przyrządzony według prostej recepty. Artystyczne i intelektualne niedomogi maskuje się tu wysoką temperaturą wypowiedzi.
Ucieleśnienie języka
W Jednym geście wiele mówi się o trudności, z jaką głusi przebijają się do naszego świata.
W zacisznej loży ty i ja
Na warszawskiej premierze „Czarodziejskiego fletu” śledziłam szalone pomysły realizatorów z otwartą gębą. W kilku epizodach mało nie spadłam z krzesła ze śmiechu, w innych...
Teatru czar
Jest coś ujmującego w rumuńskim teatrze. W jego prostocie, dbałości o detal, pieczołowicie tworzonej scenografii, wreszcie w gorących owacjach publiczności – nawet na nie najlepszych...
Komiks
Demonologia dla dzieci
Poznańskie „Opowieści z niepamięci” to zaproszenie w „cudowną i pożyteczną” podróż, która każdemu dziecku pozwoli na lepsze poznanie otaczającego go świata i samego siebie.
Służę lalkom
„Boję się dzieci. Najwięksi światowi krytycy teatralni na widowni nie przerażają mnie tak, jak obecność dzieci. Są transparentne, niczego nie ukrywają, ale jest coś, co dają...
Nie mydlić dzieciom oczu
Historia grupy Le Carrousel z Montrealu zaczęła się w 1975 roku. Impulsem, który popchnął Suzanne Lebeau i Gervaisa Gaudreaulta do założenia własnego teatru, był bunt przeciwko...
Śpiewać każdy może…
„Każdemu wolno kochać”... Przekła- dając te „skrzydlate słowa” na historię teatru, pozwolę sobie zauważyć, że o ile każdemu wolno kochać teatr, to fakt ten nie jest...