



Nowe średniowiecze
„Dziś możemy mówić nie o tym, jaka jest Rosja teraz, ale o tym, jaka była kiedyś. A to dlatego, że tej Rosji, która istniała, przynajmniej w jakiejś formie, przed 24 lutego, już nie ma” – mówi Jurij Murawicki, rosyjski reżyser ukraińskiego pochodzenia, w rozmowie z Katarzyną Tokarską-Stangret.
Wierzchołki trójkąta
„Badania ściśle tajne” Rakowskiego to przedstawienie prowokujące do polemik; czytelne, ale niebanalne, klarowne, zachęcające widzów do samodzielnego składania etycznej układanki.
Bezradność
Wyrypajewa ogarnął pesymizm epoki schyłkowej. W jego sztuce przyczyną nieodwołalnej katastrofy jest etyczny niedorozwój większej części ludzkości i hipokryzja intelektualistów.
Kirke z Mórz Południowych
Przygotowana pod okiem Jiříego Heřmana „Alcina” Georga Friedricha Händla imponuje dbałością o szczegół i spójność inscenizacji.
Koło zębate i lustro
„Jako dyrektorka teatru lubię porządek w sprawach administracyjnych, a w artystycznych – ryzyko” – mówi Dorota Ignatjew, dyrektorka Teatru Nowego im. Kazimierza Dejmka w Łodzi.
Patronaty
Pożytki z wątpliwości
Choć tom „Krystian Lupa. Artysta i pedagog” został wydany w 2021, to na poziomie wstępnych założeń powiela konceptualizację Piotra Gruszczyńskiego z książki „Ojcobójcy”.
Obserwator z peronu
Może rzeczywiście Tadeusz Nyczek nie wskakuje już do pociągu, szczególnie rozpędzonego, ale zbiór jego felietonów pokazuje, że za duchem czasu nadąża jak mało kto.
Jak było?
Choć w dziejach polskiego teatru Joanna Bogacka nie zapisała rozdziału odpowiadającego mierze jej talentu, to dla trójmiejskiego życia teatralnego pozostaje postacią szczególnie istotną.
Rewolucja z nudy
W kowieńskich „Szewcach” bunt ma być ostatnią próbą ekspresji, sposobem wyrazu własnej osobowości.
Komiks

Co słychać w Bytomiu?
Przestrzenna autonomizacja Wydziału Teatru Tańca to ruch o potężnym znaczeniu symbolicznym, uwierzytelniającym podmiotowość teatru tańca.