
Szaman Warlikowskiego
Czy Paweł Mykietyn stał się zakładnikiem teatru Warlikowskiego, czy może jednak odwrotnie? Może to obrazoburczy język inscenizacji najwybitniejszego z „ojcobójców” jest właśnie z ducha muzyki Mykietyna?
Teatralne cogito
Anna Augustynowicz, Bogdan Ciosek i Andrzej Dziuk o studenckim spotkaniu z Tischnerem.
W służbie teatru?
"Irydion" w Polskim: To przedstawienie, a nie tekst Krasińskiego, jest serią niezrozumiałych, retorycznie nieskutecznych obrazów.
„Irydion” Anno Domini 2013
Dzięki oddaleniu od powstania, blisko obcując ze śladami obróconej w perzynę rzymskiej przeszłości, Krasiński zdobywa dystans czasowy do dziejów w ogólności, a szczególnie do...
O jeden sen za daleko
Tak mógłby wyglądać dziś sennik polski. Wydanie nowe, poprawione, w którym jednak, mimo retuszy, od lat, a może i stuleci niewiele się zmienia.
Patronaty
Wskrzeszony Morrison
Mimo stałej obecności Śmierci opowieść o idolu rocka mówi o człowieku odważnym, twórczym, o artyście przekraczającym w ekstazie kolejne drzwi.
Mutujące rytuały
Mitologie Pawła Świątka koncentrują się wokół medialnego przekazu pogrzebu Jana Pawła II. Dwa dni po premierze spektakl nabrał nowych znaczeń: abdykował Benedykt XVI.
Kto z was mowę ptaków zna?
Spektakl Piotra Cieplaka oparty na wierszach Tuwima pokazuje pewną przemianę w jego myśleniu o teatrze dla najmłodszych.
Diamentowa czaszka, czyli abstrakcja buntu i śmierci
Jan Klata w trzeciej części swojej trylogii w Bochum pastwi się nad Hamletem-celebrytą.
Komiks

Horyzont widoczny z platformy
Cztery intensywne dni ze współczesnym tańcem. Każdego wieczoru od dwóch do pięciu spektakli. Na widowni kilkusetosobowa międzynarodowa ekipa dziennikarzy, tancerzy, krytyków i amatorów...
Taniec w procesie
W białoruskim tańcu sztuki krytycznej jeszcze nie ma. Choreografowie skarżą się, że ciało nadal stanowi temat tabu. Nagość jest wykluczona jako środek wyrazu, a użycie jej może...
Jak zwabić Tolka Banana
Nawet jeśli nie zawsze naprawdę doceniany, teatr dla dzieci wywalczył sobie w ostatnich latach niewielkie, ale stałe miejsce w programach teatralnych. I chociaż może nie aż tak...
Ojciec Chrzestny Juliusz Cezar
Film Cezar musi umrzeć nie jest wielką ekranizacją dramatu Szekspira, ale pokazuje niezwykłą siłę oddziaływania teatru na jego twórców
Białoszewski przedstawia siebie
Seria dziwna, zaskakująca, domagająca się wielostronnego, no właśnie – czego? Najbezpieczniej chyba napisać: oglądu i wsłuchiwania się.
Nieobiektywny portret okresu transformacji
Jesienią ubiegłego roku, jakby na rozpoczęcie bieżącego sezonu teatralnego, ukazała się książka Elżbiety Baniewicz Dziwny czas. Szkice o teatrze z lat 2000–2012, na którą złożyły...
Wypięte dusze
11 września 1923 roku Witkacy przeczytać mógł w „Gazecie Zakopiańskiej” anons: „Znany w całej Polsce z solidności Zakład Portretowy i Artystyczno-Malarski Stanisława Lazura w...