Krytyka znawców, sprawców, fanów i profanów
„Mocna w kryzysie” pokazuje, jak w imię polityczności krytyka teatralna przetłumaczyła się na prosty język pełen samoograniczeń, ubogi i monotonny, bo oparty na jednej dychotomii. Prawica – lewica, konserwatyzm – liberalizm. Czego chcieć więcej?
Jidysz Is Not Dead
„Jidysz to jest język oporu! Kiedy Rosja zaatakowała Ukrainę i zanim Meta wycofała się z Rosji, opozycjoniści rosyjscy pisali posty w jidysz, żeby cenzura ich nie złapała, a ludzie im odpisywali w jidysz” – mówi Damian Josef Neć, reżyser „Księgi Raju”, w rozmowie z Martą Bryś.
Chodzenie do kościoła
Tomasz Fryzeł w „Gościach Wieczerzy Pańskiej” pokazuje, że problemy duchowe, mimo nowych wyzwań, dzieją się w pewnym bezczasie i są takie, jakie były od zarania świadomości.
O raju, którego nie ma
Wystawiając „Księgę Raju” w jidysz, Neć wydobywa z niej nie tylko walory estetyczne. Prawie nieznany już język daje poczucie obcości, co współgra z Mangerowskim podziałem świata i...
Pusta scena powszechna
Paweł Łysak sięga po kanon literatury polskiej, by go na naszych oczach dekonstruować. Jego spektakle mają charakter manifestów ideologicznych, które prowokują do dyskusji.
Mała Borówka (tekst dla Teatru)
Z cyklu „Dramat bezinteresowny”: miniatura dramatyczna Artura Grabowskiego.
Patronaty
Dziady. Wokół Rollisona
W słuchowisku Tomasza Cyza Ksiądz Piotr nie służy wyłącznie jako tuba mesjańskich idei. Jest kapłanem męczenników pokroju Rollisona i oprawców pokroju Nowosilcowa.
Ryby bez głów
Po lekturze książki Georg Büchner jawi się jako frapujący pisarz nie z powodu swoich zagadkowych uwikłań, ale dlatego, że okazuje się tak bardzo bliski współczesnej wrażliwości.
Potrzeba hazardu
Nie jest to biografia popularna, choć dzięki lekkiej narracji, okraszonej dużą liczbą anegdot i wypowiedzi gwiazd, z pewnością ma szansę trafić do masowego czytelnika.
Joyce’a polszczmy
Teatr Polski w Podziemiu stał się instytucją kultury, jego pierwsza premiera rodzi więc pytanie: czym w przyszłości będzie jego „podziemność”?