Duszyczki śpiewają soul
Choć Rychcik proponuje paradę symulakrów made in USA, jego "Dziady" okazują się spektaklem o nas, żyjących tu i teraz, zależnych też od romantycznej tradycji mieszkańcach Europy i świata.
Alcest szalony
Bohater "Mizantropa" to kontestator, który przeciwstawia się symulowanej rzeczywistości. W świecie pozowanych zdjęć, sztucznych roślin i plastikowych odlewów dla kogoś takiego nie ma...
Keep calm and write bad
Eva Rysová świetnie rozumie intencje Mateusza Pakuły, a kielecki teatr potrafi świadomie bawić się postdramatycznym językiem.
Koronowane głowy
Popkulturowe znaki, które przemyca Rubin do Carycy Katarzyny, po prostu nie działają – odsyłają widza gdzieś w kosmos, zamiast koncentrować jego uwagę na narracji spektaklu.
Nie-wielka emigracja
Janiczak i Rubin krytykują skupienie Wielkiej Emigracji na fałszywych działaniach i szkodliwych ideach, które tragiczne postaci czyniły śmiesznymi.
Patronaty
Dwa pesymizmy
Janusz Wiśniewski wyreżyserował w Operze Bałtyckiej "Ubu Rex", a w Wybrzeżu "Martwe dusze" według Gogola. Co łączy, a co dzieli oba spektakle?
Dziady. Pory roku
W białoruskich "Dziadach" pragnienie wolności, sięganie w niebo i badanie Boga naturalnie dopełniają się z zakorzenieniem w codziennej pracy i wspólnym gminnym świętowaniem.
Wiener Schluß
Trudno się dziwić wiedeńczykom, że są dumni ze swojej kulturalnej twierdzy. Burgtheater, nazywany na co dzień po prostu Burgiem, jest największym teatrem dramatycznym w Europie.
Tylko kochankowie przeżyli?
W "Romeo i Julii" Pastora strony konfliktów zarysowano zbyt grubą kreską, opowiadając się jednoznacznie po stronie „dobrych”, zamiast spuścić zarazę na obydwa domy.
Komiks
O Jurku prawie wszystko: Grotowski w żywiole polityki
Słyszę głos brata, który powiada: „Będę mówił krótko, bo mam za kilkanaście minut zagrać etiudę na scenie GITIS-u. Za kilka dni przyjedzie do Warszawy mój kolega z GITIS-u, z...
Czas zmienia
To bardzo ciekawe odkrycie polskiego dramatu ostatnich lat: konflikt dramatyczny budowany między pisarzem a utworem. Jego dyskutowanie z formą, jej efektywnością, niewystarczalnością.
Pustka jako brak czy ślad?
Rodzące się współcześnie pytania o rolę religii i teologii w przestrzeni publicznej, także w sztuce, zachęcają, by na nowo spojrzeć na twórczość wielu artystów, w tym Tadeusza...