„Dlaczego to dla was takie ważne?”
„Nekrošius obejrzał Kordiana w reżyserii Jana Englerta i zapytał: »Po co wam te krzyże?«” – o pracy nad Dziadami w Teatrze Narodowym opowiadał przed premierą spektaklu odtwórca roli Gustawa-Konrada, Grzegorz Małecki.
Polska i Polacy w dziełach Williama Szekspira
23 kwietnia minęło 400 lat od śmierci Williama Szekspira – jednego z najwybitniejszych dramaturgów angielskich. Zmarły w wieku 52 lat pisarz pozostawił po sobie 38 dramatów , 154...
Orestes ma mdłości
W „Punkcie zero: Łaskawych” Janusz Opryński stawia tezę, że hitleryzm posiada łączność z najistotniejszymi elementami kultury zachodnioeuropejskiej i z niej wyrasta.
Cisza po burzy
To „Burza” bez złudzeń. I bez pociechy, jaką zwykle daje – czy raczej dawał – teatr. Reżyserka nie buduje iluzji. Przeciwnie, obnaża nagość i zimną pustkę scenicznego świata.
Z życia marionetek
Po Rozmowach poufnych Iwona Kempa po raz kolejny przygotowała przedstawienie oparte na tekście Ingmara Bergmana. Znowu z sukcesem.
Patronaty
Między spowiedzią a defiladą
Zasadą funkcjonowania świata Obory jest przemoc. Zresztą w myśl badawczych ustaleń Marcina Kościelniaka.
Byle polska wieś spokojna
Gdy przyjdzie sen – tragedia miłosna to druga część, zamierzonego przez Katarzynę Dworak i Pawła Wolaka, tryptyku o polskiej wsi, inspirującego się być może Klątwą Wyspiańskiego.
Teatr na Balustradzie
Szaleństwo, wykolejenie i jednostka w starciu z historią to najważniejsze tematy Divadla Na zábradlí, który od 2013 roku rozmawia z praskimi widzami językiem teatru Jana Mikuláška.
Być blisko ludzi
Teatr Pijana Sypialnia gra w klubach, kawiarniach, barach mlecznych, w parkach, na ulicach, na podwórkach najbiedniejszych kamienic. Chce wprowadzić sztukę teatru tam, gdzie się jej dziś nie...