Marcowe granie
W rocznicowych przedstawieniach Marzec ’68 utożsamiono z jednym z jego skutków – pozbawieniem obywatelstwa i skazaniem na przymusową emigrację niemal trzynastu tysięcy polskich Żydów. W tej mitologii nie ma miejsca dla innych istotnych wydarzeń Marca.
Nie uważać autorów za wrogów
„W Niemczech przestaliśmy cenić dawne wartości teatru i dramatu: dialog, konflikt, język, postaci dramatyczne” – mówi Oliver Reese, dyrektor Berliner Ensemble.
Zagrać pedofila
„To nie jest prawda, że przed obecną dyrekcją w Ludowym nie było nic. Był przyzwoity teatr dla ludzi, teatr środka. Mieliśmy wielkie sukcesy frekwencyjne” – mówi Piotr Pilitowski w...
Zbyszek
Profesor Zbigniew Osiński, owszem, godzinami potrafił ślęczeć w bibliotece nad starymi rocznikami czasopism, ale nigdy nie był tylko badaczem gabinetowym. Zawsze lgnął do żywego teatru.
Teatr na szkolnym ekranie
Teatr TVP dla szkół okazał się czymś więcej niż krótkotrwałym konceptem. W tej chwili jest to najbardziej regularnie działający kanał produkcji i promocji teatru telewizji na żywo.
Patronaty
Skaza genu polskiego
W „Trans-Atlantyku” Artura Tyszkiewicza diagnozę polskich problemów da się streścić jako konieczność wyboru „między pedałami a faszystami”. Normalsi zostali odesłani do getta.
W ramionach diabła
Czarownice z Eastwick to premiera otwarcia nowej dyrekcji stołecznej Syreny. Portret kobiet, które walczą o prawo do życia według własnych reguł, a jednocześnie spełniają swoje marzenia...
Dzieła zabrane
Zamiast pastiszu sienkiewiczowszczyzny przedstawienie Jana Czaplińskiego i Anety Groszyńskiej okazuje się być traktatem o trudnym, świadomym patriotyzmie.
Jak radzi sobie nowy dyrektor?
Dyrektorowanie Łukasza Gajdzisa w Teatrze Polskim w Bydgoszczy zaczęło się od mocnego uderzenia: zorganizowania Festiwalu Prapremier ze wsparciem władz samorządowych.
Komiks
Zerwany dialog
Tytułem tegorocznych Nowych Epifanii stało się pytanie Piłata skierowane do Jezusa w pretorium – „A więc jesteś królem?”. Niestety reżyserzy prezentowanych na festiwalu spektakli...
Koniec przemocy
Chłopcom z Placu Broni i Baronowi Münchhausenowi Konrad Dworakowski dopisuje współczesne konteksty, tworząc na ich bazie bardzo autorskie inscenizacje. Ale nie traci łączności z...
Nie tylko papier
Trylogię Ágoty Kristóf wystawił ostatnio turecki reżyser Nurkan Erpulat. Duży zeszyt w Maxim Gorki Theater to eklektyczna formalnie opowieść o wojennej traumie.