Bombonierka
Nurt OFF Przeglądu Piosenki Aktorskiej przypomina pudełko czekoladek ze sławnego cytatu z „Forresta Gumpa” albo, jak kto woli, opakowanie fasolek wszystkich smaków Bertiego Botta z „Harry’ego Pottera” – nigdy nie wiesz, na co trafisz.
Sklejam teatralne modele
„Mam odwagę i bezczelność. Żeby eksplorować śląskie tematy, bo jest to dla mnie ważne. Ale przede wszystkim to jest rozmowa z widzami – rozmowa równego z równym” – mówi Robert Talarczyk, aktor, reżyser, dyrektor Teatru Śląskiego im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach, w rozmowie z Jackiem Cieślakiem.
Od Szekspira do Goethego
„Uczymy się razem przede wszystkim tego, czego w teatrze chcemy i tego, na co nie ma naszej zgody. Jeżeli są w tekście sceny przemocy, to zastanawiamy się wspólnie, jak zacząć taką scenę, kiedy przestać ją grać albo jak ją teatralnie skomentować” – o niemieckich doświadczeniach z Eweliną Marciniak rozmawia Tomasz Domagała.
Cierpienia wiecznego playboya
„Don Juan” Rychcika nie wzbudza moralnej niechęci, raczej rodzaj współczucia: mamy do czynienia z zaburzeniem osobowości, z uzależnieniem od przelotnych kontaktów erotycznych.
Przemoc
Rodak o wykluczeniu i agresji, jakich doświadczają przedstawiciele społeczności LGBTQ+, opowiada językiem dobrze skrojonego, trzymającego w napięciu dramatu Boucharda.
Pułapki pamięci
Minkowska odsłania mechanizmy pamięci i pyta, jak uruchomić wspomnienia w tych, którzy od lat żyją w reżimie fałszującym rzeczywistość i odcinającym od wspólnej przeszłości.
Patronaty
Skarby miasta całego
Narrator „Praskich świąt radości…” myśli i pisze Hrabalem. Na tyle zręcznie, że umyka nam to, co u Hrabala najistotniejsze – u Pomorskiego brakuje czasem hrabalowskiej precyzji.
Na planecie agonii
„Kiedy umiera bliska osoba, umiera się razem z nią. Jest to doświadczenie graniczne, porównywalne wyłącznie do współrodzenia dziecka” – mówi Mateusz Pakuła.