Mistrz Fior
Nie jest żadną tajemnicą, że mam krytyczny stosunek do działalności Macieja Nowaka. I żeby było jasne: moja niechęć nie wynika z żadnych prywatnych uprzedzeń czy konfliktu osobistego. Nie mam też, co w dzisiejszych czasach może trudno przyjąć, żadnego int
IT. Subiektywny słownik re(d)akcyjny
Budynek – w odróżnieniu od wielu ministerialnych instytutów to przestrzeń otwarta dla gości. Jest kawiarnia, jest czytelnia, jest sala teatralna, jest miejsce dla niedużych wystaw, a latem leżaki na trawie. Chór kobiet – największy sukces spośród działań artystycznych...
Freak Show
Brytyjski zespół The Tiger Lillies często porównywany jest z działalnością spółki Kurt Weill – Bertolt Brecht. Zdecydowanie bliżej mu jednak do szubienicznych ballad wykonywanych...
Staropolski eksperyment
W dziesiątą rocznicę śmierci profesora Juliana Lewańskiego trzej wybitni reżyserzy: Piotr Cieplak, Wolfgang Niklaus i Michał Zadara, spierali się o dziedzictwo teatru staropolskiego....
Haczyk, czyli hermeneutyka cudu
Zanim Sikorska-Miszczuk usiadła przed klawiaturą, by napisać dramat o zamordowanym księdzu, weszła do bagażnika swojego samochodu i kazała dorosłemu już synowi przewieźć ją nocą...
Kryptoteologia w Teatrze Śmierci Kantora
Kantor i teologia? To połączenie wydaje się mocno ryzykowne. Wbrew temu spojrzenie na teatr Tadeusza Kantora jak na teologię w teatralnym działaniu jest możliwe.
Patronaty
Dwa razy Zemsta
"Zemsta" w Och-Teatrze to prostactwo biało-czerwonej metafory, tandetna wystawa i aktorstwo na autopilocie; w Polskim bronią się niektóre role, zwłaszcza Papkin Jarosława Gajewskiego.
Polowanie na wątrobę
Całkowita zmiana poetyki Wichrowych Wzgórz, jaką wprowadzili Holewińska i Kowalski do swojego spektaklu, niesie ze sobą określone konsekwencje. W tym świecie rządzi wyłącznie biologia.
Gra w relacje
Wszędzie tam, gdzie u Jelinek wyczuwa się graniczącą z pogardą beznamiętność, u Marciniak wyczuć można rozumiejące współczucie.
Martwi, cyniczni, zniewoleni
"Był sobie Polak, Polak, Polak i diabeł", spektakl stworzony w imieniu ofiar rynku i modernizacji, przemawia językiem inteligenckich kodów.
Komiks
O starości inaczej?
Bohaterów spektaklu łączyły kiedyś namiętności, które dziś owocują jedynie skłonnością do sprzeczek i nieskrępowanym opowiadaniem o niemocy ciała.
Mężczyźni o miłości
Miłość, jak przekonują oba monodramy, to ekstremalne doznanie, wobec którego zawsze jesteśmy bezradni, zaskakujące, testujące naszą dojrzałość
Teatr ludzi umarłych
Qudsja Zaher nie jest opowieścią eschatologiczną – nie ma w niej sądu, kary ani nagrody. Nekrošius przenosi narrację w pogański świat mitu, scalając nieprzystające do siebie wątki...
„Da!Da!Da!”, czyli camp i strategie subwersywne we współczesnym teatrze rosyjskim
Wydaje się, że spektakle traktujące o teraźniejszości, odwołujące się do formuły teatru dokumentalnego, wykorzystującego verbatim, stanowiły najcenniejszą zdobycz festiwalu.
Zabawy w teatr
Współczesna dramaturgia dziecięca i młodzieżowa jest dziś niezwykle rozwinięta – wykorzystuje dorobek psychologii rozwojowej i uwzględnia możliwości percepcyjne dzieci w różnych...
Idzie młodzież
W Toruniu zwyciężył spektakl Wojciecha Urbańskiego, Joanny Osydy i Anny Próchniak ze stołecznego Powszechnego. Trójka debiutantów pokazała, że potrafi
Pokaż mi nową Biblię
Kwestia „Czy Bóg istnieje?” łączy niemal wszystkie konkursowe spektakle zaprezentowane w Koszalinie.
Teatr na wygnaniu
Białoruskiego Wolnego Teatru próżno szukać na rodzimych im scenach. Choć w swoim kraju grupa nie ma pozwolenia na występy, z czasem zaczęła zyskiwać coraz większy rozgłos na arenie...
Wezwanie Abrahama
Balet Igora Strawińskiego Święto wiosny ma bogatą tradycję teatralną, z którą musiał zmierzyć się Akram Khan. Rytuał ofiary zinterpretował jako akt przemocy.
Dziwne słowo – „projekt”
Sezon 2012/2013 umaił polskie życie teatralne międzynarodowymi koprodukcjami, w których wiodącą rolę odegrali polscy dramatopisarze tworzący do spółki z autorami z innego kraju.
Stare obrazy ożywają
Austriaccy artyści we wrocławskim Muzeum Narodowym postanowili odkurzyć malarskie dzieła dawnych mistrzów. W tym celu sięgnęli po literaturę i teatr.
Know-HAU
Przemiany jednej z najważniejszych niemieckich scen sztuki alternatywnej pokazują, jakie strategie przyjmuje współczesny teatr.
Stopa wody pod sceną
Na pokładach luksusowych krążowników wycieczkowych tylko na teatralnej widowni pasażerowie mogą poczuć się wspólnotą. Spektakle grane są dwa razy dziennie.
Elektra moczy nogi. Z powodu książki Tomasza Mościckiego
W większości spraw Mościcki nie zajmuje jednoznacznego stanowiska – każdy przypadek rozważa oddzielnie; wobec jednych bohaterów zachowuje dystans, innym zdaje się współczuć, niekiedy...
Teatr i polityka
Spiró świadomie dokonuje kondensacji zdarzeń, nie trzyma się pedantycznie szczegółów, zmienia chronologię, a nawet przeinacza wydawałoby się tak zasadnicze fakty, jak rok śmierci...