Po staremu, a jednak na nowo
Podczas inauguracji festiwali teatralnych zwykło się słyszeć, że oto publiczność uczestniczy w wielkim święcie teatru. Te nierzadko patetyczne deklaracje traktuje się zazwyczaj z przymrużeniem oka.
Komponowanie muzyki teatralnej to improwizacja
„Praca nad spektaklem przypomina sytuację, w której kilkoro muzyków siada razem i improwizuje” – z kompozytorem Janem Duszyńskim rozmawia Michał Zdunik.
Leśmiana „teatr stylizowany”. Teoria i praktyka
Doświadczenia teatru XX-wiecznego może przekonałyby Leśmiana, że jego sen o stylizowanym teatrze historycznym spełniał się wiele razy...
Szlachetna patyna, czyli Bolesława Leśmiana myśli o teatrze
Zagadnienia związane z teatrem zajmowały Leśmiana niemal przez całe życie, zarówno w sferze teorii, jak i praktyki. Swoje koncepcje wcielał w życie jako manager, kierownik artystyczny,...
Z punktu widzenia kreta. Praca nad rolą w Hamlecie Jerzego Grzegorze-wskiego [2]
Mniej więcej w połowie sierpnia zadzwonił telefon. Pani z działu organizacji pracy artystycznej Teatru Narodowego konfidencjonalnym tonem poprosiła mnie o skrócenie wakacji o tydzień ‒ w...
Patronaty
Chochołowi nie ulec
Klata w „Weselu” powołuje dwie równoległe rzeczywistości. Estetyczny kontrast między aktorami a muzykami podkreśla rozbieżność światów, których przenikanie z biegiem akcji staje...
Na osi czasu
Agnieszka Glińska w swoim spektaklu zderza Kraków przełomu wieków z odpryskami współczesności, bohaterów Zapolskiej, Kisielewskiego, Bałuckiego – z historią własnej prababki,...
Ja, czyli Nikt
Po dwudziestu trzech latach od powstania powieści Paweł Passini wraca do Panny Nikt Tomka Tryzny, wystawiając spektakl o tym, jaką cenę płacimy za prawo i przywilej bycia sobą.
Śmierć wyzwala
W „Zbrodni i karze” reżyserowanej przez Janusza Kijowskiego opowieści o życiu Marmieładowa i Swidrygajłowa to opowieści o banalności zła.
Komiks
Piękne potwory pamięci
Bohaterowie spektaklu Jędrzeja Piaskowskiego wydostają się z zamkniętej i zakurzonej szafy „niepamięci”, aby na scenie ponownie przeżyć traumy związane z wojną i Zagładą.
Jądro nonsensu
Spektakl grupy Kąsaj Fabułkę opowiada o inicjacji w dorosłość, odbywającej się, jak on sam, bez ładu i składu, za to z genialnym wyczuciem absurdu.
W przyszłości
W Trzech siostrach krakowskiej Sceny Pokój urządzenia elektroniczne pośredniczą w relacjach między ludźmi, nie pozwalając bohaterom na czystą obecność.
Opowieść o Starym Teatrze
W krakowskim Micecie wszystko zależy od inwencji oglądającego, który nie tyle ma się skupić na zdobywaniu informacji, co próbować swoich sił jako quasi-twórca na kolejnych stanowiskach...
Kunstkamera Barona Samedi
Siedmiogodzinny Faust miał być ostatnim spektaklem Franka Castorfa w teatrze, którym kierował przez dwadzieścia pięć lat. W sierpniu 2017 reżyser opuszcza swój „pancernik”.
Bliskość raju i piekła
Ersan Mondtag w swoim najnowszym spektaklu pokazuje, jak szybko można stracić liberalny świat wolności na rzecz jego przeciwieństwa.
Farsa z Gombrowicza, czyli Iwona była mężczyzną
Popularny w niemieckich teatrach Gombrowicz nie miał szczęścia w Marburgu. W farsowej Iwonie, księżniczce Burgunda debiutującego Saschy Nathana brakuje filozoficznej głębi.
Wesele u Litwinów
Oskaras Koršunovas chętnie pracuje ze studentami, konsekwentnie nie dając przyczepić sobie etykiety mistrza, należąc do artystów wciąż poszukujących, dynamicznych, potrzebujących zmian...
Pływajmy po chrześcijańsku!
Siedemdziesiąt dziewięć – tyle cytatów z Biblii użył Marius von Mayenburg w sztuce Męczennicy. Nie musimy nawet liczyć, bo zrobił to za nas autor. Ponadto każdy z nich został...
Głusi, nie głuchoniemi
Na „Kontrapunkcie” obejrzałam dziesięć polskich spektakli, z których większość zajmowała się kwestią komunikacji. Teatr, nawet polityczny, sięgnął po exemplum.
Z teatrem na wolność
Dla osób osadzonych udział w festiwalu to przede wszystkim wyjazd z więzienia i nowa sytuacja. Występujący na prestiżowych poznańskich scenach, są nie tylko oklaskiwani i nagradzani, ale...
Spotkanie czy konflikt?
Międzynarodowy Dzień Tańca przypada na 29 kwietnia, ale w tym roku święto rozciągnęło się w Polsce na niemalże cały maj. Przyczyniły się do tego dwie imprezy – Festiwal Kalejdoskop...
Berenika
Prezentujemy nowy przekład "Bereniki" Jean Racine'a w przekładzie Antoniego Libery.
Nowy przekład Bereniki
W sztukach Racine’a fascynuje przede wszystkim mistrzowska retoryka, doskonała konstrukcja i prostota stylu. Stąd też polskie przekłady, starające się zachować przede wszystkim rymy,...
Wizyta w księgarni, albo czym może być aktorstwo
Nie wszystkiego można nauczyć się w weekend. Taka oto myśl zaświtała mi, gdy Pan Tomasz Walter w księgarni Prospero Instytutu Teatralnego zwrócił mi uwagę na kolejne wydawnictwo...
Kobiecość: wielopiętrowa powierzchnia
Kim jest kobieta? Czym – kobiecość? Jakie miejsce zajmuje w szeroko rozumianej kulturze? Czy może przemówić własnym głosem, własnym ciałem, własnym zestawem wizerunków? Na ile obecne...
Aktor kafkowski
Medium praskiego pisarza i jego twórczości Łukaszewicz został dzięki Jerzemu Grzegorzewskiemu, gdy zagrał główną rolę w Ameryce w styczniu 1973 roku. Ten spektakl stał się legendą w...
Anatomia Austrii
Książka Moniki Muskały burzy sielski obraz Austrii i przedstawia tych, którzy na mapie literatury austriackiej postawili i wciąż stawiają krzyżyki niezgody na otaczającą...