
Po staremu, a jednak na nowo
Podczas inauguracji festiwali teatralnych zwykło się słyszeć, że oto publiczność uczestniczy w wielkim święcie teatru. Te nierzadko patetyczne deklaracje traktuje się zazwyczaj z przymrużeniem oka.
Niech żyje kicz i sentymentalizm!
Mariusz Grzegorzek: „Uwielbiam pulsowanie na granicy iluzji, łapania widza za twarz, czarowania i zasysania w jakiś świat, a potem nagłego otrzeźwienia, wyrzucenia na zewnątrz”.
Szukanie przestrzeni dla siebie
„Szkoły teatralne nie przyjęły jeszcze do wiadomości, jak bardzo zmieniło się ich otoczenie. Teatr instytucjonalny nie może co roku przyjąć na etat ponad stu absolwentów. – mówi Marcin Brzozowski, wykładowca i absolwent łódzkiej PWSFTviT oraz dyrektor Tea
Komponowanie muzyki teatralnej to improwizacja
„Praca nad spektaklem przypomina sytuację, w której kilkoro muzyków siada razem i improwizuje” – z kompozytorem Janem Duszyńskim rozmawia Michał Zdunik.
Leśmiana „teatr stylizowany”. Teoria i praktyka
Doświadczenia teatru XX-wiecznego może przekonałyby Leśmiana, że jego sen o stylizowanym teatrze historycznym spełniał się wiele razy...
Szlachetna patyna, czyli Bolesława Leśmiana myśli o teatrze
Zagadnienia związane z teatrem zajmowały Leśmiana niemal przez całe życie, zarówno w sferze teorii, jak i praktyki. Swoje koncepcje wcielał w życie jako manager, kierownik artystyczny,...
Z punktu widzenia kreta. Praca nad rolą w Hamlecie Jerzego Grzegorze-wskiego [2]
Mniej więcej w połowie sierpnia zadzwonił telefon. Pani z działu organizacji pracy artystycznej Teatru Narodowego konfidencjonalnym tonem poprosiła mnie o skrócenie wakacji o tydzień ‒ w...
Patronaty
Chochołowi nie ulec
Klata w „Weselu” powołuje dwie równoległe rzeczywistości. Estetyczny kontrast między aktorami a muzykami podkreśla rozbieżność światów, których przenikanie z biegiem akcji staje...
Na osi czasu
Agnieszka Glińska w swoim spektaklu zderza Kraków przełomu wieków z odpryskami współczesności, bohaterów Zapolskiej, Kisielewskiego, Bałuckiego – z historią własnej prababki,...
Ja, czyli Nikt
Po dwudziestu trzech latach od powstania powieści Paweł Passini wraca do Panny Nikt Tomka Tryzny, wystawiając spektakl o tym, jaką cenę płacimy za prawo i przywilej bycia sobą.
Śmierć wyzwala
W „Zbrodni i karze” reżyserowanej przez Janusza Kijowskiego opowieści o życiu Marmieładowa i Swidrygajłowa to opowieści o banalności zła.
Komiks

Piękne potwory pamięci
Bohaterowie spektaklu Jędrzeja Piaskowskiego wydostają się z zamkniętej i zakurzonej szafy „niepamięci”, aby na scenie ponownie przeżyć traumy związane z wojną i Zagładą.
Jądro nonsensu
Spektakl grupy Kąsaj Fabułkę opowiada o inicjacji w dorosłość, odbywającej się, jak on sam, bez ładu i składu, za to z genialnym wyczuciem absurdu.
W przyszłości
W Trzech siostrach krakowskiej Sceny Pokój urządzenia elektroniczne pośredniczą w relacjach między ludźmi, nie pozwalając bohaterom na czystą obecność.
Opowieść o Starym Teatrze
W krakowskim Micecie wszystko zależy od inwencji oglądającego, który nie tyle ma się skupić na zdobywaniu informacji, co próbować swoich sił jako quasi-twórca na kolejnych stanowiskach...
Kunstkamera Barona Samedi
Siedmiogodzinny Faust miał być ostatnim spektaklem Franka Castorfa w teatrze, którym kierował przez dwadzieścia pięć lat. W sierpniu 2017 reżyser opuszcza swój „pancernik”.
Bliskość raju i piekła
Ersan Mondtag w swoim najnowszym spektaklu pokazuje, jak szybko można stracić liberalny świat wolności na rzecz jego przeciwieństwa.
Farsa z Gombrowicza, czyli Iwona była mężczyzną
Popularny w niemieckich teatrach Gombrowicz nie miał szczęścia w Marburgu. W farsowej Iwonie, księżniczce Burgunda debiutującego Saschy Nathana brakuje filozoficznej głębi.
Wesele u Litwinów
Oskaras Koršunovas chętnie pracuje ze studentami, konsekwentnie nie dając przyczepić sobie etykiety mistrza, należąc do artystów wciąż poszukujących, dynamicznych, potrzebujących zmian...
Pływajmy po chrześcijańsku!
Siedemdziesiąt dziewięć – tyle cytatów z Biblii użył Marius von Mayenburg w sztuce Męczennicy. Nie musimy nawet liczyć, bo zrobił to za nas autor. Ponadto każdy z nich został...
Głusi, nie głuchoniemi
Na „Kontrapunkcie” obejrzałam dziesięć polskich spektakli, z których większość zajmowała się kwestią komunikacji. Teatr, nawet polityczny, sięgnął po exemplum.
Z teatrem na wolność
Dla osób osadzonych udział w festiwalu to przede wszystkim wyjazd z więzienia i nowa sytuacja. Występujący na prestiżowych poznańskich scenach, są nie tylko oklaskiwani i nagradzani, ale...
Spotkanie czy konflikt?
Międzynarodowy Dzień Tańca przypada na 29 kwietnia, ale w tym roku święto rozciągnęło się w Polsce na niemalże cały maj. Przyczyniły się do tego dwie imprezy – Festiwal Kalejdoskop...
Berenika
Prezentujemy nowy przekład "Bereniki" Jean Racine'a w przekładzie Antoniego Libery.
Nowy przekład Bereniki
W sztukach Racine’a fascynuje przede wszystkim mistrzowska retoryka, doskonała konstrukcja i prostota stylu. Stąd też polskie przekłady, starające się zachować przede wszystkim rymy,...
Wizyta w księgarni, albo czym może być aktorstwo
Nie wszystkiego można nauczyć się w weekend. Taka oto myśl zaświtała mi, gdy Pan Tomasz Walter w księgarni Prospero Instytutu Teatralnego zwrócił mi uwagę na kolejne wydawnictwo...
Kobiecość: wielopiętrowa powierzchnia
Kim jest kobieta? Czym – kobiecość? Jakie miejsce zajmuje w szeroko rozumianej kulturze? Czy może przemówić własnym głosem, własnym ciałem, własnym zestawem wizerunków? Na ile obecne...
Aktor kafkowski
Medium praskiego pisarza i jego twórczości Łukaszewicz został dzięki Jerzemu Grzegorzewskiemu, gdy zagrał główną rolę w Ameryce w styczniu 1973 roku. Ten spektakl stał się legendą w...
Anatomia Austrii
Książka Moniki Muskały burzy sielski obraz Austrii i przedstawia tych, którzy na mapie literatury austriackiej postawili i wciąż stawiają krzyżyki niezgody na otaczającą...