Nagrody „Teatru”
Wojciech Faruga, Agnieszka Przepiórska, Roman Gancarczyk, twórcy i twórczynie „1989”: przedstawiamy laureatów miesięcznika „Teatr” za ubiegły sezon teatralny.
Żeby nasze planety zaczęły krążyć bliżej
„Mam dobrych znajomych po obu stronach barykady politycznej i potrafię rozmawiać nawet z ludźmi, z którymi diametralnie się nie zgadzam światopoglądowo. Uważam, że umiejętność podejmowania rozmowy jest kluczowa dla człowieka myślącego” – mówi poeta i dramatopisarz Jarosław Jakubowski w rozmowie z Adrianną Wolińską.
Krótka historia wojny rosyjsko-ukraińskiej dla Polaków
„W czasie ostrzałów siedziałam w piwnicy. Bałam się, że zaraz coś na mnie spadnie i że właściwie jest to moja ostatnia szansa, żeby coś powiedzieć. Ułożyłam z moich historii sztukę” – o dramacie „Mój sztandar zasikał kotek” mówi Lena Laguszonkowa w rozmowie z Anną Korzeniowską-Bihun.
Wilgoć
„Piękna Zośka” to jedno z najlepszych trójmiejskich przedstawień ostatnich lat. To wielopoziomowa, bardzo intensywna fabularnie, gęsta od emocji opowieść.
Oswojona obcość
Twórcy „Empuzjonu” nie rozbroili literackiego pierwowzoru, nie zdecydowali się na odważny dialog z powieścią i pogłębioną kontynuację intertekstualnej gry.
Kafkę do zmieszanych?
Twórcy tekst Kafki okroili z egzystencjalnych kontekstów i sprowadzili do antykapitalistycznego manifestu, w którym główny bohater „musi uciec”. Od pracy i od konsumpcji.
Walczące o sprawiedliwość
Toruńskie spotkania monodramistów przypomniały tragiczne historie kobiet walczących o godność i sprawiedliwość. Te biograficzne opowieści są też dyskretną przestrogą na dziś.
Patronaty
Dźwięk to życie
W „Moi przyjaciele słuchają wojny” Rozy Sarkisian nasłuchiwanie jest szansą na przeżycie, bo choć hałas może zwiastować coś złego, to „cisza jest najstraszniejsza”.
Tacy jesteśmy
Antologia „Jesteśmy tymi… i inne dramaty” to wybór czterech sztuk autorstwa Tanji Šljivar. Nazwisko serbsko-bośniackiej pisarki nie jest w Polsce obce.
Globalizm, transmisje i hipertekst
To książka, która z pewnością poruszy do dyskusji i zmiany optyki myślenia o wydarzeniach z, wydawałoby się, już zamkniętego i opracowanego okresu w historii tańca.
Zastanówcie się!
Konsensus w internetowych komentarzach po wyczekiwanej premierze głosi, że Teatr Polski w Podziemiu zrobił przejmujący spektakl „o bezradności i bezsilności”.
Komiks
Krystyna Łubieńska. In memoriam
Przez wiele lat żartowano, że nie ma w Trójmieście wydarzenia bez jej obecności. Krystyna Łubieńska zmarła 10 maja 2023 roku, mając niespełna 91 lat.
Brzmienie radiowego głosu w sztukach Weroniki Murek i Olega Bogajewa
Wszyscy, którzy słyszą radiowy głos podczas spektaklu, stają się tymi, do których był on adresowany. Dotyczy to zarówno bohaterów, jak i widzów.
Nie wszystko zasypie śnieg
„Dramat bezinteresowny”: Karolina Jaklewicz