Redakcja

 

Miesięcznik „Teatr” rejestruje i opisuje najważniejsze wydarzenia teatralne w Polsce i za granicą. W każdym numerze ukazują się omówienia premier z całego kraju oraz rozmowy, publicystyka, felietony. Pismo zajmuje się przede wszystkim teatrem dzisiejszym, ale nie zapomina o jego przeszłości.

„Teatr” tworzy przejrzystą panoramę współczesnego życia teatralnego.

To najstarsze – obok „Twórczości” – polskie pismo kulturalne. Regularnie ukazuje się od 1946 roku i niezmiennie zajmuje się krytyką teatralną. Od 2012 roku „Teatr” ukazuje się w nowej szacie graficznej i po raz pierwszy od momentu powstania – w kolorze.

Teksty grupowane są w stałych działach:
Ludzie – rozmowy z artystami, portrety ludzi teatru,
Przestrzenie teatru – szkice problemowe i przekrojowe o teatrze i dramacie estetyce, zjawiskach, nurtach i polityce teatralnej, pogłębione odczytania spektakli i dramatów
Po premierze – recenzje najważniejszych premier teatralnych z całej Polski
Przegląd – korespondencje zagraniczne, festiwale, teatr tańca, teatr lalek, opera, teatr dla dzieci i młodzieży, wystawy, filmy
Czytelnia – recenzje książek, sztuka przekładu, rozmowy z autorami i tłumaczami, fragmenty dramatów i książek.

Redakcja od lat przyznaje prestiżowe w środowisku teatralnym nagrody: dla najlepszego reżysera (Nagroda im. Konrada Swinarskiego) i aktorów sezonu (Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza). Kilkakrotnie przyznano Nagrodę Specjalną za całokształt osiągnięć artystycznych.

 

Redakcja:

 

Jacek Kopcińskiredaktor naczelny
redakcja działu Przestrzenie teatru
jacekkopcinski@wp.pl

redaktor naczelny „Teatru”, profesor w Instytucie Badań Literackich PAN. Jest historykiem literatury, teatrologiem i krytykiem teatralnym. Autor dwóch monografii: Gramatyka i mistyka. Wprowadzenie w teatralną osobność Mirona Białoszewskiego (1997) i Nasłuchiwanie. Sztuki na głosy Zbigniewa Herberta (2008), a także dwóch tomów szkiców teatralnych: Którędy do wyjścia? (2002) i Powrót „Dziadów” (2016). W latach 2012–2013 opracował dwutomową antologię Trans/formacja. Dramat polski po 1989 roku. Jest również pomysłodawcą i redaktorem naukowym serii „Dramat polski. Reaktywacja”. Publikuje też w „Tekstach Drugich”, „Pamiętniku Teatralnym” i „Pamiętniku Literackim”. Juror w kapitule Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. W Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego kieruje programem stypendialnym „Dramatopisanie”. W 2018 roku wydał tom interpretacji polskich dramatów współczesnych Wybudzanie, a w 2023 zbiór esejów Widma Białoszewskiego. Głos-teatr-trans. Interesuje się malarstwem, pasjonuje go świat dźwięków, jeździ konno w stylu west.

Katarzyna Flader-Rzeszowska – zastępczyni redaktora naczelnego
redakcja działu Po premierze
katarzyna.flader@wp.pl

teatrolożka, wykładowczyni na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, profesorka w Katedrze Komunikacji Kulturowej i Artystycznej UKSW, w latach 2017–2020 redaktorka naczelna kwartalnika „Kultura – Media – Teologia”, obecnie zastępczyni redaktora naczelnego miesięcznika „Teatr”. Autorka m.in. książek Promieniowanie rapsodyzmu. W kręgu myśli i praktyki teatralnej Mieczysława Kotlarczyka (2008), Teatr przeciwko śmierci. Kryptoteologia Tadeusza Kantora (2015). Jurorka konkursów recytatorskich i festiwali teatralnych. Mama Zosi i Jasia. Miłośniczka psów.

Katarzyna Tokarska-Stangret – sekretarz redakcji
katarzyna.tokarska-stangret@teatr-pismo.pl

redaktorka, krytyczka teatralna, koordynatorka wydawnicza, badaczka sztuki Tadeusza Kantora. W zespole „Teatru” od 2007 roku, od 2012 jako sekretarz redakcji. Autorka polsko-angielskiego słownika Pokój wyobraźni. Słownik Tadeusza Kantora / The Room of Imagination. A Tadeusz Kantor Dictionary (2015). Członkini Komisji Artystycznej XXVIII Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Interesuje ją proces twórczy oraz sposoby jego archiwizacji. Regeneruje taniec. I las.

Anna Szymonik – redaktor
fotoedycja, promocja, patronaty
anna.szymonik@teatr-pismo.pl

redaktorka, edytorka, fotoedytorka, recenzentka teatralna, z krótkim stażem sekretarza redakcji na koncie i znacznie dłuższym korektorskim. Różne formy pracy z tekstem szlifowała m.in. w Instytucie Badań Literackich PAN, „Rzeczpospolitej” i kwartalniku „Ptaki”. Miłośniczka wycieczek rowerowych, rysowania i długich wędrówek po galeriach i muzeach. Wielbicielka przyrody, marzy o bliskim spotkaniu z krukiem.

Szymon Kazimierczak – redaktor
redakcja działu Przegląd
szymon.kazimierczak@interia.pl

krytyk teatralny, absolwent Wiedzy o Teatrze w Akademii Teatralnej w Warszawie, od 2012 roku w redakcji miesięcznika „Teatr”, gdzie stale publikuje. Publikował także na łamach „Dialogu”, kwartalnika „nietak!t” czy portalu teatralny.pl. Współpracował z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego jako członek komisji Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (trzykrotnie) i Konkursu im. Jana Dormana (dwukrotnie) oraz przy programie Teatr Polska. Laureat Konkursu im. Andrzeja Żurowskiego (2015). Gitarzysta, współtwórca muzycznych zespołów. Członek zarządu DLA KONTRASTU. Fundacji na rzecz kultury niezależnej i współinicjator jej projektów, wpierających muzykę offową. Żyje z karmienia ludzi, prowadzi blog kulinarny Szama Szyma.

Eryk Maciejowski – redaktor
erykmaciejowski@gmail.com

urodzony w 1989 w Lublinie. Doktor nauk humanistycznych w zakresie filozofii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, krytyk teatralny, jeden z redaktorów wortalu e-teatr.pl, związany z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego. Zajmował się naukowo Witkacym i amerykańską filozofią polityczną, które porzucił na rzecz fascynacji teatrem i głębokiego przekonania, że wszystkie interesujące go tematy – dotyczące człowieka, jego działalności i miejsca w świecie – zbiegają się ze sobą na deskach sceny. Preferuje pytania, nie odpowiedzi. Po spektaklach jeździ na rowerze, czyta i opowiada synowi o kosmosie.

Dominik Gac – redaktor
gac.dominik@gmail.com

krytyk teatralny i teatrolog. Stały współpracownik portalu teatralny.pl, kwartalnika „nietak!t” i radiowej Dwójki. Współautor książki Scena Lublin (2017), kilkukrotny członek Komisji Artystycznej Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej i jury Konkursu na Najlepszy Spektakl Teatru Niezależnego „The Best Off”. Laureat Konkursu im. Andrzeja Żurowskiego (2019), stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Współtwórca zespołów i projektów muzycznych.

Grzegorz Wroniewicz – redaktor, korektor

absolwent filologii polskiej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego, stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, wieloletni redaktor i korektor miesięcznika „Teatr”. Współautor pierwszej krytycznej edycji dramatów Zbigniewa Herberta. Współpracuje z Ośrodkiem Badań nad Polskim Dramatem Współczesnym, dla którego przygotował m.in. edycję dramatów Lidii Amejko w serii „Dramat polski. Reaktywacja”. Od 2020 roku współpracuje z Towarzystwem Opieki nad Zabytkami Oddział w Czersku. Obok humanistyki interesują go nauki przyrodnicze, pasjonuje medycyna. Najlepiej odpoczywa, męcząc się w Tatrach Wysokich lub na rowerze. Mąż Anety, dumny ojciec Mikołaja, Kacpra i Dominiki, opiekun boksera zwanego Vipo.

Elżbieta Krassowska-Modlinger – opracowanie graficzne pisma, okładka i redakcja techniczna
elmodlinger@gmail.com

z miłości do teatru została graficzką komputerową pisma, choć wcześniej zajmowała się projektowaniem biżuterii. Jej pasją są spektakle teatralne i filmy – najlepiej takie, które można później omówić z przyjaciółmi przy długich rozmowach. Ciekawa świata i ludzi, uwielbia podróże, które traktuje jak sposób na odkrywanie nowych tajemnic. Nowe wyzwania? Zawsze, więcej!

Bogna Podbielska – ilustratorka

ilustratorka, malarka, chciałaby mieć pomarańczowego kota, który da się wyprowadzić na spacer.

Kinga Czaplarska – sekretariat

kinga.czaplarska@teatr-pismo.pl

absolwentka Wiedzy o Teatrze w Akademii Teatralnej w Warszawie, rysowniczka, weganka