W rytmie bezczynności
Remigiusz Brzyk i Tomasz Śpiewak w scenicznej historii o wsi Lipce przyjmują perspektywę kobiet, szukając wśród bohaterek powieści głosu najbardziej marginalnego. „Chłopi” z Teatru Ludowego stają się feministyczną, dziadowską pieśnią o przemocy na ziemiańskim folwarku.
Nie wystarczy kochać
„Wesele” Sławomira Narlocha miało być o miłości, nie o polityce. Nie da się jednak wystawić dramatu Wyspiańskiego w oderwaniu od Polski. Wyeksponowanie wątków miłosnych, ciekawych i zróżnicowanych, to za mało. Utwór nie jest bowiem opowieścią o jednostkach, a o zbiorowości.
Najpopularniejsze w kategorii
- tydzień
- miesiąc
- rok
Wstyd
Klata przesuwa uwagę z aktualnej władzy na nas samych. Przetapia dramat na lustro, byśmy mogli się w nim przejrzeć i zobaczyć siebie jako stwory, zagubione, bełkoczące, małej miary. W...
Dom Wyspiańskiego
Radni miasta Krakowa nie uwierzyli w Wyspiańskiego, chorego artystę, jako dyrektora teatru; teatru-domu Wyspiańskiego nigdy nie poznaliśmy. Jerzy Grzegorzewski, chory artysta, dostawszy taką...
Na brzegu studni
Jesień już, a jeszcze dźwięczy echo czerwcowej dyskusji pod tytułem: Krystian Lupa i szwajcarscy technicy. Wciąż, choć coraz słabiej, słychać złowrogie buczenie, które podniosło...
„Biorę kurtkę i wracam do domu”
Jak to się stało, że zespoły znów występują przeciwko swym liderom, a liderzy stają się w ich oczach przemocowcami? Upominając się o szacunek dla siebie, nie tyle zadają pytanie, czy...
Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2022/2023
Prezentujemy coroczną ankietę miesięcznika „Teatr”, w której typowane są najważniejsze dokonania ubiegłego sezonu.
Komiks
Scenariusze ucieczki
W snach syn uśmierca ojca, w rzeczywistości boi się jego odejścia. „Terrarium” Przemysława Pilarskiego to kolejna po monodramie „Tata wiesza się w lesie” sztuka czerpiąca z...
Międzypokoleniowy speed dating w teatrze
A gdyby tak teatr z miejsca oferującego sztukę stał się również miejscem budowania sieci wsparcia?
Co kradnie fotografia?
Dobre zdjęcie jest wehikułem pamięci, zatrzymuje pewną rzeczywistość – napięcia, relacje i sensy – i przenosi ją niczym w kapsule czasu.
Dobre zdjęcie – dlaczego go nie wybrałam?
Zastanawiam się, co dziś wymusza inne spojrzenie na fotografię, zmienia nasze oczekiwania wobec niej – a może też czyni niezbędną.